Pôvodne sa mal od začiatku tohto roka program rozšíriť aj na pracujúcich ľudí. Výskumníci štátnej inštitúcie Kela, poskytujúcej sociálne poistenie, tak chceli zistiť dopady na zamestnanosť, či budú príjemcovia základného príjmu meniť kariéry, alebo sa opäť vzdelávať. A v konečnom dôsledku tiež zefektívniť fungovanie vyplácania sociálnych dávok, ktoré je vo Fínsku relatívne komplikované.

K tomu však nedošlo. „Aktuálne robí vláda zmeny, ktoré posúvajú systém ešte ďalej od základného príjmu,“ uviedol Miska Simanainen, výskumník z Kela, pre švédsky denník, všíma si portál Business Insider.

Fínsko pritom doteraz bolo vnímané ako jeden z priekopníkov výskumu v tejto oblasti a mnohí ďalší ho nasledovali. Z posledných príkladov napríklad škótske mestá Fife a Glasgow, ešte dávnejšie sa do experimentu pustil holandský Utrecht, provincia Ontario v Kanade či Y Combinator, jeden zo svetovo najväčších a najznámejších startupových akcelerátorov.

Faktom však je, že celý experiment poskytovania základného príjmu vo Fínsku sa mal po dvoch rokoch skončiť. To podľa kritikov nie je dostačujúca doba na skúmanie ozajstných vplyvov na správanie ľudí – pretože tí vedia, že podpora je časovo obmedzená. Chvíľku po začiatkoch experimentu však mnohí z účastníkov vykazovali nižšie hladiny stresu.

„Dva roky sú príliš krátkym časovým obdobím, aby sme mohli vyvodiť rozsiahle závery z tak rozsiahleho experimentu. Na dosiahnutie relevantných výsledkov sme mali dostať viac dodatočného času a viac peňazí,“ uviedol profesor Olli Kangas, jeden z expertov stojacich za experimentom.

Tvorba zákonov ako dizajnový proces

Samotná myšlienka základného príjmu púta obrovskú pozornosť, a to hlavne v súvislosti s narastajúcou automatizáciou a strachom o obrovský nárast nezamestnanosti. To je však len jedna stránka, v čom môže Fínsko inšpirovať tvorcov hospodárskej a sociálnej politiky, a to nielen na Slovensku.

Fínsko totiž skúša nový, 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa