Finančné uzatvorenie projektu výstavby 75 kilometrov diaľnice D1 na severe Slovenska sa neuskutoční ani v opakovane posúvanom termíne do konca júna. S odvolaním sa na vyjadrenie ministerstva dopravy to dnes napísali Hospodárske noviny. Denník uviedol, že počas prípravných prác stavbári bez povolenia uskutočnili výkopové práce a pílili stromy.

Dotiahnutie financovania jednej z najväčších zákaziek v stavebníctve brzdí chýbajúci súhlas od Európskej komisie, ktorý je podmienkou na uvoľnenie miliardového úveru od Európskej investičnej banky na vybudovanie cesty prostredníctvom projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP). Dôvodom sú výhrady o vplyve stavby na chránené územia.

,,Vieme, že vzhľadom na námietky niektorých odborníkov sa to nestihne," povedal hovorca ministerstva dopravy Stanislav Jurikovič o júnovom termíne plného rozbehnutia stavebných prác. Tomu má predchádzať finančné uzatvorenie projektu, s ktorým sa pôvodne počítalo už vlani na jeseň.     Stavebné firmy podľa denníka uskutočnili výkopové práce a pílili stromy na trase budúcej diaľnice bez povolenia, a to v čase, keď ministerstvo dopravy presviedčalo Európsku komisiu, že výstavba neporuší pravidlá ochrany prírody. Slovenská inšpekcia životného prostredia vyčíslila škody spôsobené na 65-tisíc eur.

Celý projekt by mohla prehodnotiť formujúca sa stredopravá koalícia, ktorá pred voľbami kritizovala vládu pod vedením ľavicového Smeru-SD za údajné predraženie stavby. Za výstavbu a prevádzku diaľnice by mal štát v priebehu 30 rokov zaplatiť konzorciu pod vedením francúzskej firmy Bouygues viac ako deväť miliárd eur. Súčasťou združenia sú aj slovenské stavebné spoločnosti Váhostav a Doprastav, ktoré upozornili, že v prípade zrušenia projektu by o prácu prišlo 1 500 ľudí.

Foto na titulke - Archív