Pandémia nového koronavírusu výrazne ovplyvnila aj filmový priemysel. Jeho súčasťou sú aj tvorcovia vizuálnych efektov, bez ktorých sa najnovšie filmy a seriály už takmer nezaobídu. Jedným z takých tvorcov je Slovák Vladimír Valovič, ktorý počas svojej kariéry pracoval aj na filmoch ocenených Oscarom či britskou cenou BAFTA.

V rozhovore sa tiež dočítate:
  • Čo obnáša práca tvorcu vizuálnych efektov
  • Ako sa dá dostať k práci compozitera
  • Na akých ďalších známych filmoch V. Valovič pracoval
  • Ako sa zmenil filmový priemysel

Pandémia nového koronavírusu výrazne zasiahla aj filmový priemysel. Cítite to aj z vášho pohľadu tvorcu vizuálnych efektov?

Určite to zmenilo celý svet spolu s filmovým svetom a taktiež náš odbor vizuálne efekty. Prvú polovicu minulého roka sa prestalo natáčať a tým pádom sa začali aj odkladať premiéry filmov, čo zapríčinilo, že bolo oveľa menej práce. Neskôr sa to ustálilo a nejaké projekty sa našli. Čo sa ale výrazne zmenilo, bolo to, čo predtým prakticky nebolo možné. Ide o prácu z domu na veľkých projektoch, ktoré boli kvôli ochrane výlučne možné iba v štúdiu a od minulého roka je bežná prax pracovať z domu aj na tých najväčších filmoch.

Ako sa zmenili práce na vizuálnych efektoch v súvislosti s pandémiou? Je cítiť zo strany filmových štúdií šetrenie?

Veľa štúdii prepustilo počas minulého roka dosť ľudí. Niektoré len znížili platy, a snažili sa ľudí udržať, ale ak nemali dlhodobú zákazku, museli ich neskôr tiež prepustiť. Postupne začali niektoré štúdia znovu naberať ľudí späť.

Najväčšou záchranou podľa mňa bol Netflix. Ten vygeneroval obrovský objem práce pre vizuálne efekty a nebyť toho, veľa štúdii by neprežilo. Celkovo TV trend, seriály typu Mandalorian sú presne to, čo tomu pomohlo.

Celé to ešte pred niekoľkými rokmi začalo Game of Thrones. V tom čase sa začalo v seriáloch používať veľa efektov a udali nový trend, ktorý sa teraz veľmi šíri ďalej. Takýchto seriálov sú už dnes desiatky naprieč streamovacími službami a bude ich viac. Okrem iných aj seriál Pán prsteňov, ktorý dá veľmi veľa práce ľudom z tohto oboru, tak ako to spravil svojho času trojdielny film.

Vladimír Valovič
Zdroj: Vladimír Valovič
Vladimír Valovič

Čo obnáša práca tvorcu vizuálnych efektov? Skúste ju viac popísať aj pre neznalých.

Je to veľmi obsiahly proces výroby. V zásade všetko, čo sa nedá natočiť s hercami a je vygenerované počítačom, je možné považovať za efekt. Môže to byť animovaný film od štúdia Pixar, môže to byť retuš káblov a mestských prvkov v historických filmoch až po rôzne príšery, výbuchy a čokoľvek ďalšie.

Vizuálne efekty majú viacero oddelení. Začína sa to napríklad spracovaním natočených materiálov, ďalej je potrebné vytvoriť ku každému záberu virtuálnu kameru, ktorá korešponduje s natočenými zábermi. Neskôr sa robia koncepty, návrhy záberov, iné oddelenie modeluje v 3D programoch potrebné assety. Ďalší im môžu, v prípade potreby, dať kostru, ktorú potom zase animátori použijú na animáciu, iní tomu dajú materiály a textúry, svetlo a potom sa to takzvane renderuje.

Čiže sa celá 3D scéna s modelmi, svetlami finálne dá do 2D obrázku, snímok po snímku, čím vznikne celý záber. Ten potom zoberie compozitor ako napríklad ja. Natočený záber, vygenerované vrstvy či elementy z 3D sa potom spolu musia integrovať tak, aby vyzerali, ako by to bolo natočené všetko spolu.

Nastal v priebehu posledných dvoch rokov nejaký zlom vo svete špeciálnych efektov? Pýtam sa hlave na nároky filmových štúdií, prípadne využívanie nových technológií.

Určite sa to deje a prakticky celé roky, s tým ako pribúdajú nové technológie a lepšie počítače. V posledných rokoch prišiel veľký boom s GPU, čiže využívaním grafických kariet pri výpočte a najnovšie už spomínané herné enginy, ktoré pracujú v reálnom čase. Seriál Mandalorian otvoril práve ďalšie možnosti. LED panely, ktoré začali používať ako digitálne kulisy pri natáčaní a ktoré v reálnom čase menia pozadie podľa potreby. Táto technológia tu už v nejakom štádiu bola, ale Disney ju týmto veľmi preslávil.

Akým spôsobom vám filmové štúdio vysvetlí, čo máte do filmového projektu urobiť a ako to má vlastne vyzerať? Predstava je jedna vec a finálny produkt druhá.

Je to podobné ako v iných výrobách. Každé oddelenie má supervízorov a svojich vedúcich a tí rozdeľujú zábery a dohliadajú, aby boli správne urobené a aby boli konzistentné v rámci celej sekvencie. Hlavný supervízor denne komunikuje s režisérom a klientmi, ten všetko tlmočí supervízorom na oddeleniach a oni spolu s tímlídrami dohliadajú na to, aby to, čo sa pošle klientovi, spĺňalo jeho požiadavky a predstavy.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa