Napätie medzi tromi najväčšími stavebnými firmami na Slovensku a ministerstvom dopravy stúpa. Dôvod sú spory o doriešení krachu PPP projektu diaľnice od Martina po Prešov a pokuta 10 miliónov eur pre firmy. Šéfovia firiem, ktoré na pád projektu súkromnej diaľnice doplatili a minister dopravy Ján Figeľ (KDH) sa napriek tomu na seba usmievali. Všetci sa stretli zoči-voči prvýkrát od krachu najväčšieho PPP projektu na otváraní novej stavby.

Minister a riaditelia vo štvrtok spolu poklepávali kameň pri spustení výstavby diaľničného úseku z Jablonova do Studenca pod Spišským hradom. Štátna zákazka pre firmy je ešte dedičstvo zmlúv vlády Roberta Fica (Smer). Figeľ nemal na výber, zhodou okolnosti úsek budú stavať práve firmy stojace za PPP zmluvou. Ide o tretí a štvrtý pruh diaľnice v dĺžke 5,21 kilometra.

Vedenia Doprastavu, Inžinierskych stavieb aj  Váhostavu–Sk spolu s ministrom oficiálne tvrdili, že ich vzťahy sú v poriadku. Na otváranej stavbe vraj už vyriešili aj sporné a citlivé témy. Prvá časť stavby zrýchlene uvedená do prevádzky R. Ficom mala totiž technické nedostatky. Diaľnica sa musela zatvoriť a firmy museli pokazený most prestavať.

Firmy však stále obviňujú nové vedenie rezortu dopravy, že nechalo padnúť najväčší balík PPP len ako politický revanš a pre neschopnosť riešiť ekologické výhrady k trase. Naopak rezort dopravy predkladá celé týždne dôkazy o predražení projektu a o neschopnosti firiem splniť si základnú povinnosť  - zohnať peniaze.

Prvý balík PPP bola najväčšia zmluva štátu o výstavbe diaľnic v histórii Slovenska. Vyše 75 kilometrov od Martina po Prešov malo investičnú hodnotu 2,4 miliardy. Postavenie vrátane prevádzky malo stáť 4 miliardy eur. Vrátane ceny peňazí malo Slovensko za diaľnicu zaplatiť 7,5 až 9 miliárd eur. V konzorciu, ktoré zákazku štátu získalo, boli dve slovenské stavebné firmy Doprastav a Váhostav-Sk, matka Inžinierskych stavieb Košice - francúzska spoločnosť Colas a tri ďalšie zahraničné spoločnosti.

Figeľ oznámil ,,expiráciu“ zmluvy prvého septembra, koncesionár  totiž nesplnil už šiesty termín na finančné uzavretie. Firmy tvrdia, že peniaze by mali, keby bývalé vedenie za ministra Vážneho (Smer) nezanedbalo sťažnosť ekológov na trasu diaľnice pred Európskou komisiu.

Obe strany sa doteraz naťahujú o uzavretie balíka. Firmy vraj nechcú Figeľovi odovzdať celú dokumentáciu po prípravných prácach. Ministerstvo dopravy chce dokumenty čím skôr, aby mohlo na časti vyhlásiť nové tendre klasickou verejnou súťažou.

Štát už navyše firmám preplatil prípravné práce, ktoré v predstihu povolila vláda R. Fica. Ministerstvu dopravy tak došla trpezlivosť a koncesionárom udelil pokutu 10 miliónov eur. Výšku pokuty určuje koncesionárska zmluva, má sa však uplatňovať ,,ak sa preukáže, že koncesionár nevyvinul dostatočné úsilie na odovzdanie stavieb". Čo znamená výklad pojmu "dostatočné úsilie" môže určiť len súd.

Podľa informácií TRENDU firmy minulý týždeň predložil dokumenty s  tvrdením, že dostatočné úsilie vyvinul. ,,Stretnutie sa uskutočnilo, ministerstvo dopravy teraz analyzuje doklady od koncesionára,“ uviedol Ľuboš Jančík z tlačového odboru ministerstva dopravy.

Problém je aj skutočnosť, že časť dokumentácie, ktorú žiada rezort dopravy, nie je vyhotovená. Firmy ju musia dať vypracovať, čo sú tisíce eur navyše. Firmy však odmietajú ďalšie míňanie na projekt, ktorý skrachoval. ,,Štát sa snaží skombinovať povinnosť z koncesnej zmluvy, určenú pri odovzdaní stavieb po dokončení skombinovať s odovzdaním nejasne definovaného začatého diela. Verím, že nájdeme dohodu, čo treba odovzdať, “ spresnil Dušan Šamudovský, šéf Doprastavu v rozhovore pre TREND.

Figeľ a stavebné firmy začali zákopový boj

Zdroj: sita

Klepkanie kameňa na novej diaľnici pod Spišským hradom tento týždeň. Zľava generálny riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský, minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH), šéf diaľničnej spoločnosti NDS Alán Sitár, zástupca Inžinierskych stavieb Gilles Duchatel, riaditeľ Váhostav-Sk Ján Kato a starosta Studenca Imrich Sivák.

Foto - SITA