Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) chystá prvé väčšie zásahy do elektronického výberu mýta. Pokúša sa predovšetkým rozložiť na dlhšie obdobie splácanie mýtnej spoločnosti SkyToll. S finančnou skupinou J&T a podnikateľom Milan Fiľom rokuje o prudkom znížení časti poplatkov za vybudovanie mýtneho systému, ktoré tvoria v súčasnosti 60 percent ročnej platby štátu do kasy SkyTollu.  Súčasne minister pripúšťa aj spoplatnenie druhej polovice ciest prvej triedy, čím by sa sieť komunikácií zaťažená mýtom rozšírila o 45 percent alebo o ďalších zhruba 1 700 kilometrov. A do tretice chce rezort úplne zakázať tranzit áut nad 12 ton po cestách druhej a tretej triedy pod hrozbou vysokých pokút.

,,Rokovania vedúce k zmene ročných splátok prebiehajú. Obsah rokovaní zatiaľ nebudeme spresňovať. Očakávame, že v máji by mohol byť pripravený dodatok k zmluve o prevádzke mýta na Slovensku,“ uviedol hovorca ministra Martin Krajčovič. Potvrdil aj informácie denníka Sme, že ministerstvo rokuje s M. Fiľom a J&T.

Pôvodná dohoda určuje, že za prvé štyri roky bude štát platiť 64 miliónov eur za vybudovanie systému a 24 miliónov eur za jeho samotnú prevádzku. Vplyvom rôznych dodatkov predošlej vlády Roberta Fica v súvislosti s riešením neodborne pripravených pôvodných podmienok fungovania sa platba za prevádzku za prvý rok – rok 2010 vyšplhala až  na 41 miliónov eur. Za prvý rok prevádzky tak štát namiesto plánovaných 90 miliónov  v súhrne zaplatil vyše 105 miliónov eur.

Podľa informácií eTRENDU sa v súčasnosti vyjednáva najmä o možnosti pôvodne dohodnuté štvorročné splácanie investičných nákladov rozložiť na obdobie dlhšie o dva či tri roky.

So znížením záťaže štátu pri platení za mýtny systém v rokoch 2012 a 2013 počíta aj minister financií Ivan Mikloš (SDKÚ-DS). Ten v dokumente s názvom Program stability Slovenska na roky 2011 až 2014, ktorý včera prerokovala vláda, uvádza, že najbližšie dva roky ušetrí na platbách za mýto po 60 miliónoch eur. To je 94 percent ročnej platby za postavenie systému, alebo viac ako polovica celkovej sumy, ktorú má štát odvádzať za mýto prevádzkujúcej firme. ,,Snahou vlády bude navrhnúť nový harmonogram splácania investičných nákladov,“ uvádza rezort financií v dokumente. Naplnenie takéhoto cieľa predpokladá, že najbližšie splátky investícií by štát vôbec nezaplatil a presunuli by sa na neskôr, na piaty a šiesty rok prevádzky.

Kto rokuje o zmene

Aby bol cieľ ministra I. Mikloša naplnený, musela by spoločnosť SkyToll výrazne ustúpiť od v súčasnosti platných podmienok zanechaných v zmluve predošlým ministrom dopravy Ľubomírom Vážnym (Smer- SD).

O zmene podmienok už J. Figeľ intenzívne rokuje. Denník Sme ako prvý upozornil, že o riešení tohto problému chodí na ministerstvo vyjednávať veľkopodnikateľ  spolumajiteľ ružomberskej papierne Milan Fiľo spolu s J&T. Rovnako denník upozornil, že majiteľské pozadie SkyTollu sa za posledné mesiace zmenilo.  V súčasnosti je jasné len to, že dcérska spoločnosť odborného garanta francúzskej firmy Sanef v súčasnosti vlastní už len 10 percent akcií SkyTollu. Pôvodne ovládala polovicu. Rovnako 10 percent akcií má v rukách J&T. Kto reálne drží v rukách zvyšných 80 percent, verejne známe nie je. Oficiálne je ako majiteľ uvedená neznáma v Česku registrovaná spoločnosť firma Rehlingen. To, že by mohlo ísť o firmu vo sfére vplyvu podnikateľa M. Fiľa, naznačuje nielen jeho aktivita pri vyjednávaniach s vládou, ale aj personálne zloženie predstavenstva – firmu riadi jemu blízky človek.

Prekvapivé rozšírenie spoplatnených kilometrov

Zámer štátu spoplatniť celú sieť ciest prvej triedy spomenul minister J. Figeľ na nedávnom stretnutí so železničiarmi, pri vysvetľovaní podpory vlády železniciam a zmien dopravnej politiky štátu.  Zámer prekvapil najmä Úniu autodopravcov Slovenska (UNAS), ktorá zastrešuje malé a stredné dopravné firmy. Únia rok a pol intenzívne protestuje voči nepresne a zle fungujúcemu mýtu, ako aj vysokej záťaži podnikateľov najmä platbami za cesty prvej triedy a vláda jej v januári prisľúbila určité úľavy. ,,To by znamenalo ešte väčšiu záťaž a pre ešte väčší počet podnikateľov, ktorí denne zásobujú obchody tovarom,“ tvrdil Jaroslav Polaček z UNAS-u

UNAS žiadal napríklad aj nezávislý audit, ten však štát neuskutočnil.  Naopak SkyToll sa bráni tvrdením, že systém má nezávislého kontrolóra -  firmu Logica  a tá vyhodnotila všetkých 10 predpísaných parametrov v súčasnosti ako splnených.

Rovnako UNAS čaká na splnenie sľubu súčasnej vlády znížiť mýto na cestách prvej triedy. V súvislosti s výškou mýtnych poplatkov sa však zatiaľ objavili opačné úvahy – mýto od roku 2012 zvyšovať.  V jednej z analýz rezort J. Figeľa uvádzal, že by sa to týkalo len niektorých kategórií vozidiel z pohľadu ekologickej záťaže, ale nespresňuje sa, či by to malo platiť aj pre cesty prvej triedy.

Analýza prvého roka fungovania mýta však jasne potvrdila, že ,,cesty  prvej triedy využívajú v prevažnej miere slovenské vozidlá (na výnosoch z ciest  prvej triedy triedy sa podieľali takmer 70 percentami). Súčasne cesty priniesli štátu celkovo 40 percent  z celkového výnosu mýta v roku 2010, ktoré dosiahli 141,6 milióna eur.  Práve voči nastaveniu systému vo vzťahu k cestám prvej triedy sa ozývalo najviac kritických ohlasov od dopravcov.  

Prečo platiť za všetky jednotky

Zámer rozšíriť platenie mýta aj na druhú polovicu ciest prvej triedy môže súvisieť so snahou vlády presvedčiť SkyToll , aby s ústupkom pri splácaní súhlasil podľa pravidla – niečo za niečo. Štát by si znížil, respektíve rozložil splátky na dlhšie obdobie a SkyToll zasa rozšíril biznis.  Ak nie v plnej, aspoň v čiastočnej miere. Následne by však všetky vozidlá nad 3,5 tony platili na celej sieti ciest prvej triedy mimo miest a obcí. Ministerstvo dopravy zatiaľ odmieta uviesť ďalšie súvislosti s tým, že ,,v súčasnosti je to predčasné“. Najdôležitejšia je najmä odpoveď na otázku, či by sa na prípadné rozširovanie spoplatnenej siete vypísal tender.

Rozširovanie pôvodnej zmluvy so SkyTollom bez tendra totiž môže naraziť na spochybnenia.  Zmluva umožňuje rozšírenie len o približne 200 km, v prípade celej siete ciest prvej triedy však ide o rozšírenie o približne 1700 kilometrov. Akékoľvek dodatočné rozširovanie spoplatňovaných ciest vo väčšom rozsahu je však zásadnou zmenou.

Súčasne nie je jasné, podľa čoho by štát dohadoval  platby za dodatočné rozšírenie a služby s tým spojené.  Problémom môže byť aj to, ak by sa odvíjali od pôvodnej ceny. Tá bola viackrát spochybnená ako predražená. Oproti konkurenčným ponukám totiž bola najvyššia a SkyToll získal zákazku v neštandardne prebiehajúcom tendri, kde boli zo súboja vylúčení všetci uchádzači s nižšími cenami. 

S nesúťaženým rozšírením by mohla mať problém aj Európska komisia. Voči Slovensku stále prebieha konanie o porušení prístupovej zmluvy v prípade prvého verejného obstarávania elektronického mýtneho systému. Brusel slovenské vysvetlenie rôznych skutočností v mýtnej zákazke neupokojilo a v októbri poslal do Bratislavy odôvodnené stanovisko.  Podľa EK dodatočné zásahy do mýta ako zavedenie platieb fleet kartami alebo „ticketingového systému“ na prejazd po platených cestách bez prístrojov merajúcich skutočne najazdené spoplatnené kilometre  ,,predstavujú podstatnú zmenu zmluvných podmienok vyžadujúcu nový tender“.  Ide teda o porušenie Zmluvy o fungovaní Európskej únie. Podobne by mohlo byť hodnotené aj rozšírenie mýtnych poplatkov na ďalších  1700 km ciest prvej triedy.

Cesty spoplatnené mýtom na Slovensku

  • 391 km diaľnic
  • 181 km rýchlostných ciest
  • 1 385 km ciest I. triedy (z celkového počtu približne 3300 km)
  • spolu 1 957 km spoplatnených pozemných komunikácií

Ilustračné foto na titulke - Maňo Štrauch