O stavaní diaľnic a ich cene sa dnes diskutovalo v parlamente šesť hodín. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) predložil nové dôkazy o nevýhodnosti a strácaní celých stoviek miliónov eur pri prvom projekte na stavanie súkromných diaľnic. Medzitým si odbehol z parlamentu, aby podpísal stavanie 5,2 kilometrovej diaľnice pri Levoči.

Podľa Figeľa jeho predchodca minister Ľubomír Vážny (Smer) mal od poradcu na stole jasné upozornenia o predražení diaľnice medzi Martinom a Prešovom. Cielene ich však pozmenil a vláda Roberta Fica následne zmenila pôvodnú cenu splátok.

,,Už 29. marca finančný poradca doručil analýzu pre prvý balík PPP, kde upozornil, že stavať cez túto formu znamenalo o 545 miliónov eur vyššie náklady oproti bežnej metóde. To je predraženie o 16 miliárd korún,“  uviedol na pôde Národnej rady J. Figeľ. Spresnil, že šlo pritom o čistú súčasnú hodnotu, ktorá by po započítaní ceny peňazí v nominálnej hodnote predstavovala násobne väčšiu hodnotu.

Zmanipulovaná analýza

Podľa Figeľa však ministerstvo dopravy pod vedením Vážneho tieto čísla cielene  upravilo. ,,V priebehu pár hodín bol tento rozdiel zmenšený na 29 miliónov eur. Zmanipulovaná analýza mala byť obhajobou štvrtého dodatku k zmluve,“ spresnil Figeľ.

Minister súčasne upozornil, že splátky narástli preto, že pri cene peňazí sa počítalo so šesť percentnou infláciou počas celej doby splácania, pričom predpovede EÚ aj ministerstva financií hovoria o polovičnej inflácií. Vďaka tomu boli splátky predražené. Posledným dodatkom sa totiž ročné splátky za postavenie a prevádzkovanie diaľnice vyšplhali až na 289 prípadne 319 miliónov eur. Počas 30 rokov by tak Slovensko zaplatilo zo štátnej kasy maximálne až vyše 9 miliárd eur.

V niekoľkohodinovej debate opozícia obviňovala vládu Ivety Radičovej zo zastavenia výstavby. Vládne strany zasa upozornili na obrovské finančné nezrovnalosti a predraženie troch projektov PPP v dĺžke 150 kilometrov, ktoré sa snažila zrealizovať vláda Roberta Fica.

Vláda nakoniec spustila len jeden projekt PPP na rýchlostnú cestu od Nitry do Banskej Bystrice v dĺžke 50 kilometrov. Ďalší balík (označovaný ako prvý) definitívne skrachoval potom, ako súkromný partneri nezískali peniaze na výstavbu. O osude tretieho balíka na mimoriadne zložitých 30 kilometrov medzi Žilinou a Martinom sa má rozhodnúť do desiatich dní. 

Foto na titulke - Maňo Štrauch