Mariána Kolníka – poradcu a manažéra, ktorého nazývajú šedou eminenciou rezortu dopravy, postavil minister Ján Figeľ (KDH) v piatok ráno pred kamery. Chcel tým jeho postavu zbaviť mýtov. Po chodbách ministerstva totiž už niekoľko týždňov kolujú rôzne „overené“ informácie o vplyve tohto poradcu v rezorte. Rieši totiž všetky veľké zákazky, stretáva sa s podnikateľmi ako Juraj Široký, Milan Fiľo alebo partneri J&T. Vyjednáva o stámiliónových zmluvách na stavbu diaľnic, o mýte či telekomunikáciách.
,,Tento rezort zastrešuje niekoľko náročných oblastí. V podstate zastrešuje tri rezorty v jednom. Vedel som, že potrebujem niekoho, o koho sa budem môcť oprieť. Mariána Kolníka som si vybral pre špičkové skúsenosti z ekonomického a finančného sektora. Pretože určite viem, že bude presadzovať hodnotový a čestný prístup,“ tvrdil minister J. Figeľ. Pozná ho vraj 10 rokov a bezhranične mu dôveruje. Minister potvrdil, že M. Kolník o biznisoch vyjednáva, ale rozhodnutia vraj prijíma on sám. ,,Zodpovednosť za rozhodnutia nesie vždy minister,“ dodal J. Figeľ.
M. Kolník uviedol, že 20 rokov pôsobil vo veľkých firmách. V čase práce pre AWT Slovakia zbieral prostredníctvom materskej Bank Austria Creditanstalt skúsenosti v bankárskom svete na rôznych projektoch – napríklad v Londýne, Kyjeve či vo Viedni. Neskôr osem rokov pracoval pre nadnárodný koncern Lafarge, ktorý pôsobí v oblasti stavebných materiálov a zamestnáva 80-tisíc ľudí. Od roku 2008 začal pôsobiť v oblasti vzdelávania, spravil si potrebné certifikáty a pôsobil ako partner spoločnosti Franklin Covey. Skutočnosť, že štátna Národná diaľničná spoločnosť si od tejto firmy objednala drahé manažérske školenia, stála riaditeľa inštitúcie Alana Sitára kreslo.
Za faktom, že sa M. Kolník stal druhým mužom rezortu dopravy, stoja v skutočnosti manželky ministra a manažéra ,,S Janom sa poznáme cez manželky. Figeľovci mali malé deti rovnako ako my. Manželky sa stretávali často, Janova žena to nemala ľahké, keď pôsobil v Bruseli. Neskôr sme sa stretávali aj my, na obedoch, ale pôsobili sme každý v inom svete – ja v manažérskom, on v politike,“ vysvetľoval M. Kolník. Až v lete minulého roka dostal od J. Figeľa ponuku prísť pracovať na ministerstvo. Vraj ju prijal preto, lebo vedel, že bude môcť presadzovať mravné princípy. „Až 80 percent novozbohatlíkov pochádza z tohto rezortu. To predsa nemôže pokračovať,“ uviedol M. Kolník.
Tvrdí, že svoje manažérske skúsenosti využíva na vylepšenie zdedených zmlúv po predchodcoch, ktoré sú pre štát často nevýhodné, alebo len málo výhodné. Priznáva, že stojí za rozhodnutiami zrušiť prvý balík PPP projektov na financovanie výstavby a 30-ročnú prevádzku 75 kilometrov diaľnice D1 od Martina po Prešov. ,,Po ministrovi Ľubomírovi Vážnom zostala zmluva, ktorá znamenala pre Slovensko povinnosť platiť 318 miliónov eur. Snažili sme sa nájsť s firmami dohodu. Pri vyjednávaní klesla cena na 248 miliónov eur ročne. Slovensko by tak ušetrilo 2,1 miliardy eur. Nakoniec sa však rozhodlo, že projekt sa nebude realizovať,“ uviedol M. Kolník. Je podľa neho napríklad nepochopiteľné, ako mohli byť marže v tomto projekte dvojciferné. „Bežné sú troj-, až päťpercentné zhodnotenia. Tie sa považujú za dobré. Ale dvojciferné? To je možné len v rozvojových krajinách,“ uviedol M. Kolník.
Priznal, že sa stretáva s mnohými zástupcami firiem ako napríklad Asseco či advokátska kancelária BBH. ,,Pôsobil som 20 rokov v IT biznise či stavebníctve, kde musíte týchto ľudí stretávať a poznať sa s nimi. Nevidím na tom nič zvláštne,“ vysvetlil M. Kolník. ,,Že partneri z veľkých firiem chodia rokovať sem na ministerstvo? No nestretávame sa všelikde tajne po krčmách, po večeroch, ale verejne. A rokujeme,“ obhajoval sa M. Kolník.
Fakt, že si ministerstvo objednalo od advokátskej kancelárie BBH dvakrát služby do 30-tisíc eur, čo nepodliehalo verejným súťažiam, spochybnil opozičný Smer-SD. S človekom, ktorý stojí za advokátskou kanceláriou, totiž kedysi M. Kolník pôsobil práve v orgánoch spoločnosti Lafarge. ,,Služby tejto firmy sme využili, keď sme urýchlene potrebovali fundované právne stanovisko pri riešení prvého balíka PPP s medzinárodnými bankami. Tak, aby sme obstáli v argumentácii a nesúdili sa za skončenie projektu. Vtedajším poradcom sme nedôverovali,“ vysvetlil M. Kolník.
Obvinenia na jeho hlavu sa podľa M. Kolníka rodia najmä preto, že v rezorte dopravy sa rieši 14 percent HDP Slovenska a existuje veľa záujmových skupín.
Foto na titulke - Maňo Štrauch