Ministerstvo dopravy možno nezastaví plánovanú stavbu asi 75 kilometrov severnej časti diaľnice D1 prostredníctvom projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP projekt). So súkromným partnerom však chce dohodnúť výhodnejšie finančné podmienky pre štát než vyrokovalo bývalé vedenie úradu, povedal dnes novinárom minister dopravy Ján Figeľ (KDH). O osude zámeru by sa podľa neho malo rozhodnúť do konca augusta.

Výstavbou desiatok chýbajúcich kilometrov D1 v Prešovskom a Žilinskom kraji poverilo ministerstvo pod vedením Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) konzorcium okolo francúzskej spoločnosti Bouygues. Celkovo by mal štát za postavenie a prevádzku diaľnice počas 30 rokov zaplatiť koncesionárovi viac ako deväť miliárd eur. Strany vládnej koalície bývalému kabinetu premiéra Roberta Fica (Smer-SD) vytýkali predraženú stavbu ciest. 

"Chceme znížiť finančnú náročnosť týchto projektov, hlavne tam, kde zatiaľ nedošlo k finančnému uzavretiu. Keď budeme uzatvárať, možno to bude zaujímavé prekvapenie pre verejnosť," poznamenal Figeľ. V poradí druhý z trojice naplánovaných balíkov PPP projektov sa zatiaľ nepodarilo naplno rozbehnúť pre výhrady Európskej komisie, ktoré sa týkajú vplyvu stavby na životné prostredie. Termín finančného uzatvorenia sa viackrát posúval, aktuálne je stanovený na 30. augusta.

Figeľ si myslí, že snaha o zlepšenie finančných podmienok PPP projektu pre štát je namieste. "Menia sa pomery aj na svetových trhoch, nielen hospodárskych alebo stavebných, ale aj finančných," tvrdil minister. Kontrakt so združením firiem, medzi ktorými sú aj slovenské stavebné spoločnosti Doprastav a Váhostav, ministerstvo uzatvorilo ešte na jar 2009. Spustenie prác oddialili okrem iného aj podmienky získania pôžičiek od bánk, ktoré sa sprísnili po prepuknutí svetovej hospodárskej krízy.

Neistota okolo spustenia výstavby úsekov na Turci, Liptove, Spiši a neďaleko Prešova viedla k ohláseniu prepúšťania stoviek pracovníkov Doprastavu a Váhostavu. Podľa plánov bývalého Ficovho kabinetu mali PPP projekty potiahnuť v období krízy zamestnanosť a stimulovať hospodársky rast. Kabinet nimi chcel zrýchliť stavbu ciest a dobudovať diaľničné prepojenie Bratislavy s Košicami.

Na Slovensku sa zatiaľ podarilo naplno rozbehnúť iba jeden PPP projekt. S výstavbou zhruba 50 kilometrov rýchlostnej cesty R1 z Nitry do Banskej Bystrice začalo súkromné konzorcium Granvia. Súkromný kapitál sa mal využiť aj na budovanie technicky náročných úsekov D1 s tunelmi v okolí Žiliny.

Ilustračné foto na titulke - Miro Nôta