Vláda chce stavať diaľnice novým spôsobom verejného obstarávania, ktoré predstavil minister vnútra Robert Kaliňák (Smer-SD). Rokovania o nových veľkých stavbách by sa podľa jeho slov viedli s relevantnými firmami, ktoré spĺňajú požiadavky na kvalitu aj finančné zázemie, jednotlivé kroky by sa diali v transparentnom prostredí, povinnosťou by okrem iného bolo zverejňovanie subdodávateľov a aj akcionárskej štruktúry firiem. Vláda Roberta Fica si od toho sľubuje lacnejšiu, rýchlejšiu a kvalitnejšiu výstavbu diaľnic, keďže nový model obstarávania by mal zabrániť dodatkom k už uzavretým zmluvám.

„Odmietame absolútne tzv. Figeľov model financovania diaľnic. Je postavený na tom, že najnižší, kto príde a dá dumpingovú cenu, automaticky vyhráva. Potom to dopadne tak, ako napríklad na úseku Ladce - Sverepec, kde bolo 150 dodatkov a kde išlo o zvýšenie ceny o 229 percent,“ povedal dnes R. Fico. Kabinet podľa neho bude diaľnice financovať, ak to dovolia finančné prostriedky, formou PPP projektov, keďže tie podľa neho neumožňujú žiadne dodatky a navyšovanie ceny.

Premiér R. Fico uviedol, že kauza tunelovania tunela Branisko núti vládu pozerať sa inak na financovanie diaľnic. Stavba podľa neho stála oproti pôvodným plánom o vyše dve miliardy korún viac a zrealizovalo sa na nej viac ako 76 dodatkov.

Federálny trestný súd vo švajčiarskom meste Bellinzona v piatok v súvislosti s výstavbou tunela Branisko švajčiarskeho generálneho riaditeľa slovenského pôvodu z trestného činu úplatkárstva. Má ísť o Jána Godáňa, ktorý je okrem úplatkárstva obvinený v kauze Branisko ešte aj z ďalších činov.  V spore majú figurovať aj traja vysokí nominanti SDKÚ v Slovenskej správe ciest, ktorých mal J. Godáň uplácať a ktorí sú už obvinení z podvodu. Trestného činu sa údajne J. Godáň dopustil v snahe získať zákazku na dodávku technológií na výstavbe Braniska.

Foto na titulke - SITA