V prejave pred investormi vo svojom rodnom meste Hangzhou, kde má Alibaba aj sídlo, J. Ma uviedol, že veľa imitácií má v súčasnosti vyššiu kvalitu ako originálne produkty. Narážal tým na rastúci hnev výrobcov luxusného tovaru, ktorí internetový gigant Alibaba obviňujú z profitovania pri predaji napodobenín.

„Musíme chrániť (duševné vlastníctvo), musíme urobiť všetko pre boj proti falzifikátom, ale pravda je niekde inde,“ povedal J. Ma a podľa portálu Bloomberg dodal: „Problémom je, že falzifikáty majú lepšiu kvalitu, lepšie ceny ako skutočné produkty, skutočné značky. V Číne sú rovnaké továrne, rovnaké základné suroviny, len nepoužívajú názvy.“

Odveta za kritiku

Takéto ostré vyjadrenia sú zjavnou odvetou za dlhotrvajúcu kritiku, že Alibaba toleruje a dokonca profituje z predaja imitácií, napríklad na online bazáre Taobao. Už vlani internetový gigant čelil žalobe, ktorú podali spoločnosti Gucci, Yves Saint Laurent a ďalšie značky parížskej firmy Kering. Firmy žiadali odškodné a súdny zákaz predaja, pretože podľa nich dochádza k porušovaniu zákona o ochrannej známke a k podvodu.

Táto žaloba už jeden úspech pre luxusné značky priniesla. Minulý mesiac bol Alibaba Group Holding dočasne vylúčený z IACC - Medzinárodnej protiimitačnej koalície, neziskovej organizácie bojujúcej proti falzifikátom. Viac ako 250 členov tohto dozorného úradu, vrátane Gucci America a Michael Kors predtým pohrozilo, že na protest proti členstvu Alibabu z IACC vystúpia. 

Treba však podotknúť, že začiatkom mája portál Taobao sprísnil kontroly predaja luxusného tovaru, vyžadujúc od predajcov certifikát pravosti. Čínske orgány zároveň spustili novú kampaň na vyčistenie internetových obchodov od falzifikátov a výrobkov pochybnej kvality.

Piata najväčšia ekonomika sveta

J. Ma v najnovšom prejave vyzval luxusné značky, ktoré na čínskom trhu zaznamenávajú pokles dopytu, aby prijali fakt, že internet priniesol obchodnú revolúciu a že tým, čo ich zničí nebudú falzifikáty, ale nové modely obchodovania.

Sebavedomý internetový magnát pridal aj víziu, že v roku 2020 sa v objeme všetkých transakcií môže stať Alibaba piatou najväčšou ekonomikou sveta po Japonsku. Počet svojich zákazníkov by J. Ma chcel v roku 2036 vidieť na úrovni dvoch miliárd zo 423 miliónov v tomto roku.

Fejky sú lepšie ako originál, tvrdí šéf čínskeho gigantu

Jack Ma Zdroj: SITA / AP

V apríli sa pritom Alibaba podľa údajov servera International Business Times stal najväčším svetovým predajcom, keď prekonal v hrubom objeme obchodov amerického giganta Walmart.

Miliardový nákup

Čisté výnosy Alibaba Group vzrástli v poslednom štvrťroku firemného finančného roka (do konca marca) medziročne o 39 percent na 24,2 miliardy jüanov (3,27 miliardy eur) a o jednu miliardu jüanov prekonali odhady analytikov. Prispel k tomu najmä silný nárast celkovej hodnoty predaného tovaru, takzvaného hrubého objemu obchodov, oznámila spoločnosť.

Alibaba sa však pozerá aj po ďalších možnostiach zisku. Koncom minulého roka kúpila „čínsky YouTube“ – videokanál Youku Tudou a v apríli firma zaplatila v rámci svojej dosiaľ najväčšej zahraničnej akvizície asi miliardu dolárov za väčšinový podiel v konkurenčnom internetovom predajcovi Lazada Group, ktorý pôsobí na trhoch juhovýchodnej Ázie.

Taiči pomáha 

V USA však Alibaba musí čeliť vyšetrovaniu. Burzové orgány tam chcú zistiť, či internetový predajca svojimi účtovnými praktikami neporušil americké federálne zákony, uviedol denník The Wall Street Journal.

Komisia pre cenné papiere a burzy (SEC) firmu okrem iného požiadala o dokumenty a informácie, ktoré sa týkajú postupov pri konsolidácii ziskov a transakcií so spriaznenými stranami.

Fejky sú lepšie ako originál, tvrdí šéf čínskeho gigantu

Firme sa darí, no luxusní producenti ju majú v zuboch Zdroj: SITA / AP

Manažéri internetového giganta poskytli burzovej komisii informácie o účtovníctve logistickej divízie Cainiao Network a prevádzkové údaje o nákupnom festivale Singles' Day. Ten je považovaný za najväčší nákupný festival na svete, keď sa za jeden deň predá viac tovaru než v USA počas čierneho piatku a kybernetického pondelka dokopy.

J. Ma bojuje na viacerých frontoch. Niekedy pôsobí schizofrenicky, tak ako v najnovšom prípade, keď zdôrazňuje boj proti falzifikátom a zároveň chváli ich výrobcov. Aj stresujúce situácie však zvláda s pokojom, za čím niektorí jeho obchodní partneri vidia pravidelné cvičenie tai či, ktoré učí aj ostatných zamestnancov firmy.

Podľa rebríčka Bloomberg sedemnásty najbohatší muž planéty s majetkom v hodnote 33, 4 miliardy dolárov sa údajne vyjadril, že by si želal, aby si ho ľudia pamätali skôr ako majstra taiči než zakladateľa najväčšej čínskej internetovej spoločnosti. Skromnosť alebo póza?