Šiesty sankčný balík proti Rusku prešiel. Spokojní sú všetci, aj slovenská diplomacia. To však iba do bodu, kým sa nebude musieť v dôsledku sankcií zavrieť bratislavská rafinéria.

Na prvý pohľad sú slovenskí politici aj spotrebitelia radi, že sa na Slovensko nevzťahuje zákaz dovozu lacnej ruskej ropy. Slovnaft tak môže dovážať toľko ropy, koľko doteraz. Problém však nie je na strane importu, ale exportu.

Bratislavská rafinéria v tlačovej správe upozorňuje, že súčasné znenie sankcií neumožní Slovensku vývoz kľúčových produktov na tradičné trhy v Česku, Rakúsku či Poľsku. Inak povedané, Slovnaft bude môcť produkovať iba pre domáci trh.

Rafinéria má však výnimočné postavenie – jej výroba až z dvoch tretín smeruje na export. Znamená to, že ak má Slovnaft zásobovať iba slovenský trh, produkčná kapacita bude musieť poklesnúť na tretinu.

A to je obrovský problém. Na to, aby mohla rafinéria fungovať, je potrebné, aby jej výkon bol minimálne na 50 až 60 percentách kapacity. Zásobovanie výhradne domáceho trhu túto kapacitu naplniť nedokáže.

Pravdepodobne nikto zo slovenských diplomatov si neuvedomil, že hlasovaním za nový balík sankcií v jeho existujúcej podobe o osem mesiacov zatvoria siedmu najväčšiu firmu na Slovensku.

Od začiatku februára budúceho roka v dôsledku zlyhania slovenskej vlády a diplomacie prestane Slovnaft zásobovať trh palivom. Momentálne je pritom majoritný hráč, ktorý pokrýva viac ako 70 percent domáceho veľkoobchodného trhu.

Plány Igora Matoviča a Richarda Sulíka o zdanení nadmerného zisku Slovnaftu tak vyznievajú úsmevne pri tom, ako Slovensko nedokázalo zabezpečiť ani pôvodne navrhovaný trojročný odklad na vykonanie technologických úprav pri spracovaní alternatívnej ropy.

Miesto toho, aby Slovnaft a slovenskí vodiči mohli využívať lacnú ruskú ropu, čaká ich pravý opak. Kým cena palív bez dane na Slovensku patrí k najnižším v Európskej únii, dovoz palív zo zahraničia ďalej predraží ceny pohonných hmôt v krajine.

Výpadok Slovnaftu taktiež ohrozí zásobovanie európskeho trhu pohonnými hmotami, najmä naftou. Zatiaľ čo sa slovenská rafinéria bude musieť zavrieť, zahraničné rafinérie, ktoré ovládnu regionálny trh, na tom získajú.

A to minimálne do doby, kým Slovnaft nedokáže spracovávať iný typ ropy, čo môže trvať aj roky. Optimisti ale veria, že Slovnaft dokáže svoju technológiu do ôsmich mesiacov prestaviť a zároveň získať dostatočné množstvo ropy. Podľa vyjadrení rafinérie však ide o nerealistický scenár.

"Najnovší sankčný balík na jednej strane ukazuje, že si Slovensko aj so svojimi susedmi dokázalo udržať pozíciu a vydobyť si aspoň dočasnú výnimku z embarga na dovoz ruskej ropy. Na strane druhej, stanovisko Slovnaftu jasne potvrdzuje absenciu prepojenia politiky a ekonomiky, ako aj nedostatok komunikácie s domácimi podnikateľmi a priemyslom. A to je na Slovensku dlhodobý problém." - uviedol Lukáš Parízek, predseda Rady slovenských exportérov a bývalý štátny tajomník ministerstva zahraničných vecí.

Queues at Odesa petrol stations
Neprehliadnite

Graf týždňa: Slováka stojí natankovanie nádrže desatinu čistého mesačného príjmu. Najviac z V4