Švajčiarski výrobcovia hodiniek majú za sebou dvojnásobne úspešný záver roka 2023.
Na jednej strane zaznamenali rast exportu v poslednom mesiaci, ktorý bol najvýraznejší za pol roka, a na druhej celoročné výsledky opäť predstavovali rekord, tretí rok po sebe.
Najlepšie tempo rastu od júna
V decembri sa export švajčiarskych hodiniek zvýšil medziročne o 5,5 percenta. Je to najvýraznejšie tempo rastu vývozu od júna minulého roka.
Posledný mesiac tak veľkou mierou prispel k celoročnej hodnote exportu, ktorá dosiahla rekordných 26,7 miliardy švajčiarskych frankov (28,59 miliardy eur). V porovnaní s rokom 2022 to predstavuje rast o 7,6 percenta a oproti roku 2021 o takmer 20 percent.
Vývoz na jednotlivé trhy sa však výrazne líšil. Najmä trh USA sa vyvíjal lepšie, než sa očakávalo, keď export švajčiarskych hodiniek do USA vzrástol o 11,6 percenta. Vzrástol aj vývoz do Číny.
Aj keď rast dosiahol iba 1,7 percenta, Čína sa vrátila na pozíciu druhého najväčšieho trhu pre švajčiarskych exportérov hodiniek.
Nepriaznivý britský trh
Aj Hongkong, Japonsko a Spojené arabské emiráty podporili švajčiarskych exportérov. Vývoz hodiniek do Hongkongu vzrástol v decembri o 15,2 percenta, do Japonska o 26,8 percenta a do SAE o 11,8 percenta.
Nepriaznivo sa pre švajčiarskych vývozcov vyvíjal britský trh, na ktorý export hodiniek v poslednom mesiaci minulého roka klesol o 12,1 percenta. Aj v prípade Singapuru, Južnej Kórey a Nemecka zaznamenali vývozcovia hodiniek v decembri pokles o dvojciferné hodnoty.
Čo sa týka dopytu po hodinkách z pohľadu ich hodnoty, darilo sa najlacnejším hodinkám v hodnote do 200 frankov a prémiovému segmentu v cene nad 3 000 frankov.
V prvom prípade hodnota exportu vzrástla o 12,8 percenta a v druhom o viac než deväť percent. Naopak, hodnota vývozu hodiniek s cenou od 200 do 3 000 frankov zaznamenala pokles druhý rok po sebe, a to o deväť percent.