Chris Williams je bývalým viceprezidentom personálneho oddelenia v spoločnosti Microsoft. Počas vyše 40 rokov v odbore bol mnohokrát svedkom toho, ako robili zamestnanci i lídri tie isté neuvážené rozhodnutia.
Portálu Business Insider prezradil štyri kariérne chyby, ktorým by sa radšej mali vyhnúť.
Vyhrážka odchodom z firmy
Frustrácia môže niekedy donútiť zamestnancov k tomu, aby šéfovi pohrozili ultimátom – buď dôjde k nejakej zmene, alebo z firmy odídu. Často v tejto situácii dúfajú v povýšenie či zvýšenie platu.
Williams vysvetlil, že táto situácia zriedka dopadne tak, ako si zamestnanci predstavovali. Ak nadriadeného vyhrážkou prekvapia, môžu v ňom zanechať dojem nerozvážnosti a iracionality. Ak sa zamestnanec sťažoval už niekoľkokrát a firma mu jasne dala najavo, že jeho požiadavkám nedokáže vyhovieť, tak bude vedenie ultimátum považovať za ďalší z „hereckých výstupov“ pracovníka.
Niektorí manažéri môžu vyhrážku vnímať ako zámienku k odchodu, pre ktorý sa zamestnanec už dávno pevne rozhodol. V každom prípade ide podľa Williamsa o vopred prehratý boj.
Žiadosť o zvýšenie platu
V tejto situácii sa zamestnanec nachádza v pozícii toho slabšieho z dvojice. Zvýšenie platu by nikdy nemalo vyzerať ako žiadosť o láskavosť. Podľa Williamsa nemá význam šéfovi pripomínať trhovú hodnotu, platy iných ľudí či potrebu uživiť rodinu.
Namiesto toho expert odporúča pristupovať k vyjednávaniu z pohľadu výmeny hodnôt. Zamestnanec by mal opísať dosiahnuté výsledky, vygenerované príjmy či peniaze, ktoré spoločnosť vďaka nemu ušetrila, a presne určiť, ako zamestnávateľ dokáže tento prínos finančne oceniť na výplatnej páske.
Zlý vzťah s nadriadeným
Najlepším spojencom zamestnanca je v práci práve jeho nadriadený, tvrdí Williams. „Netreba byť jeho priateľom, stačí iba, aby bol na vašej strane,“ vysvetľuje. Práve manažéri sú tými osobami, ktoré majú vplyv na to, koho vedenie firmy prepustí, povýši či komu zvýši plat.
Williams odporúča zamestnancom hovoriť s nadriadenými o svojich úspechoch počas individuálnych stretnutí, hľadať úlohy, ktoré za nich môžu urobiť, či vyjadrovať podporu nielen im, ale aj celému tímu.
Program na zlepšenie výkonu práce
Ak vedenie zamestnanca zaradí do programu na zlepšenie výkonu práce (PIP), mal by okamžite začať uvažovať o odchode, pretože sa už nálepky problémového pracovníka nikdy nezabaví. Oveľa lepším riešením je odísť z firmy a začať odznova niekde inde, radí Williams.