Ľudia, ktorí vyhrávajú hádky, nemajú len dar reči, ale vedia aj dobre počúvať. Tvrdí to Mehdi Hasan, úspešný novinár americko-britského pôvodu a autor knihy „Vyhrajte každú hádku: Umenie diskutovania, presviedčania a vystupovania na verejnosti“.
Schopnosť dobre počúvať zvyšuje dôveryhodnosť a sebavedomie človeka. Avšak len málo ľudí vie, ako to robiť správne. Nechajú sa totiž ľahko rozptýliť alebo zvyknú dopredu plánovať, čo oponentovi povedia. Najhoršie je, keď danej osobe skočia do reči a nepustia ju ďalej k slovu.
Hasan vo svojej knihe opisuje typy počúvania, ktoré sú pri hádkach užitočné:
Kritické počúvanie
Tento typ počúvania spočíva v pochopení a vyhodnotení informácií, ktoré vám poskytuje oponent. Hasan radí zamyslieť sa nad týmito otázkami: „Je to pravda alebo lož? Má to logiku alebo nie? Môžem tomu, čo počujem, veriť?“ Kritické počúvanie príde vhod napríklad vtedy, keď vám nadriadený poskytuje spätnú väzbu.
Podľa Hasana existujú tri stratégie, ktoré vám pomôžu rozvinúť kritické počúvanie:
1. Otvorená myseľ
Keď sa s niekým hádate, tak by ste argumenty oponenta nemali automaticky považovať za nesprávne, hlúpe či smiešne. Snažte sa identifikovať tie najpodstatnejšie, aby ste sa k nim následne vedeli vyjadriť.
2. Čistá myseľ
Na hádku je potrebné sa plne sústrediť. Kritickým počúvaním svojho oponenta viete určiť, kde sa pomýlil či poskytol nepravdivé informácie. Vďaka tomu budú vaše argumenty cielenejšie a šanca na víťazstvo vyššia.
3. Písanie poznámok
Kritické počúvanie je aj o bystrej mysli a dobrej pamäti. Dobrou pomôckou je aj písanie poznámok, ktoré praktikuje mnoho najúspešnejších podnikateľov sveta. Britský miliardár Richard Branson tvrdí, že ročne zapíše desiatky notesov.
Empatické počúvanie
Jeho účelom je vytvoriť medzi vami a oponentom akési spojenie a vnímať svet jeho očami. Cieľom je zamerať sa na jeho názory a pochopiť, odkiaľ pramenia. Táto schopnosť chýba mnohým, často inteligentným, ľuďom, tvrdí Hasan.
Tieto tri stratégie sú podľa neho najužitočnejšie:
1. Sústreďte sa na daný moment
Dajte oponentovi najavo, že má vašu plnú pozornosť. Utíšte svoj vnútorný hlas a uistite sa, že sa nesústredíte len na seba.
2. Udržujte očný kontakt
Očný kontakt je dôležitým spôsobom ako prejaviť empatiu a budovať hlboké emocionálne väzby. Toto tvrdenie potvrdili aj vedci. Jedna štúdia v oblasti verejného vystupovania odhalila, že ľudia veria skôr rečníkom, ktorí sa na nich pozerajú, než tým, ktorí od nich odvracajú zrak.
3. Pýtajte sa tie správne otázky
Otázky sa pýtajte tak, aby mal váš oponent priestor sa vyjadriť. Vyhnite sa preto otázkam s uzavretým koncom, na ktoré možno odpovedať iba jednoduchým „áno“ či „nie“.
Aby ste oponentovi ukázali, že ste ho pozorne počúvali, opýtajte sa ho otázky nadväzujúce na to, čo práve hovoril.