Aktuálna inflačná a energetická kríza spôsobila problémy rôzneho druhu 59 percentám slovenských firiem. Vyplýva to z reprezentatívneho prieskumu spoločnosti Investart, ktorý sa formou dotazníka uskutočnil od 24. do 28. apríla na vzorke 1 050 zamestnaných respondentov. Až 22 percent pracovníkov firiem potvrdilo, že problémy, ktoré musel alebo stále musí ich zamestnávateľ riešiť, sú existenčné.
Ďalších 37 percent v prieskume opýtaných uviedlo, že pod vplyvom kríz sa riešia problémy vo firme, ale nejavia sa im ako existenčné. Ťažkosti zamestnávateľa nezaznamenalo 32 percent respondentov, zvyšných deväť percent nevedelo na túto otázku odpovedať.
„Je veľmi dôležité primeraným spôsobom komunikovať zamestnancom všetky zásadné problémy, ktorým firma čelí a aj spôsob, akým sa riešia. Netreba vynechať ani dosahy na firmu a jej zamestnancov. Je to spôsob, ako upevňovať ich lojalitu a ako sa vyhnúť ich prípadnému nežiaducemu odlevu,“ uviedol Michal Porubän, odborník na investovanie a ozdravovanie firiem z Investart.
Reakcie firiem na krízy
Prieskum zároveň ukázal, že najčastejšou reakciou firiem na krízovú situáciu bolo šetrenie energiami. Pri otázke, „s akými krokmi svojho zamestnávateľa ste sa v období inflačnej a energetickej krízy stretli“, si úsporu energií vybralo 65,6 percenta opýtaných. Označiť mohli maximálne tri možnosti.
Viac ako tretina (35 percent) zamestnancov si vo firme všimla snahy o optimalizáciu firemných procesov s cieľom šetriť na prevádzkových nákladoch. Takmer pätina (19,4 percenta) priznala pozastavenie prijímania nových ľudí a 14,7 percenta zaznamenalo snahy zamestnávateľa o zvýšenie platov zamestnancov na zmiernenie vplyvu inflácie.
Rovných 14 percent respondentov označilo v prieskume ako reakciu firmy na krízu prepúšťanie a 10,5 percenta intenzívnejšie hľadanie nových trhov a zákazníkov. Necelá desatina (8,8 percenta) zamestnancov si všimla aj zmrazenie platov a 4,8 percenta znižovanie miezd. Na otázku nevedelo odpovedať 11,8 percenta účastníkov prieskumu.
Nové impulzy
„Riešenie kríz si zvyčajne vyžaduje kombináciu viacerých nástrojov, ktoré znížia náklady a zvýšia šancu na ďalší rast, lepší odbyt, vyššie tržby. Krízy často prinášajú aj nové impulzy, ktoré v konečnom dôsledku umožnia firme rásť. Dôležité je dokázať sa na veci pozrieť novým spôsobom a hľadať cesty, ktoré dovtedy spoločnosť ešte neskúsila - či už to budú noví dodávatelia, nový výrobný postup, nové trhy alebo nový investor,“ dodal Porubän.