Predaj nových osobných automobilov v Európskej únii sa v máji zosunul na dvadsaťročné minimum.
Medziročne klesol takmer o šesť percent na 1,043 milióna vozidiel. Oznámilo to Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA). Európsky automobilový trh sa vrátil k poklesu po tom, čo v apríli zaznamenal prvý nárast od konca roka 2011.
Aprílové oživenie predaja bolo iba technické, stál za ním vyšší počet pracovných dní pripadajúcich na tohtoročný apríl.
Predaj áut v Európe je teraz pod tlakom kvôli negatívnym dopadom dlhovej krízy na ekonomiku. Od začiatku tohto roka sa predaj v únii znížil o takmer sedem percent na 5,071 milióna vozidiel.
V Nemecku, ktoré je najväčším automobilovým trhom v Európe, sa predaj v máji prepadol takmer o desať percent. Dopyt po autách sa výrazne znížil aj vo Francúzsku a Taliansku, Británia však vykázala jedenásťpercentný nárast predaja.
Na Slovensku predaj podľa údajov ACEA v máji klesol len mierne o 0,7 percenta na 5 906 vozidiel. Za prvých päť mesiacov roka sa však zosunul o 7,6 percenta. Najmenej sa darilo automobilkám PSA Peugeot Citroën, Renault, GM a Fiat, ktorých predaje sa v máji zosunuli dvojciferným tempom.
Predaj áut odráža nelichotivý stav ekonomiky únie. Miera nezamestnanosti v eurozóne v apríli stúpla na rekordných 12,2 percenta. Priemyselná výroba v regióne pokračovala v máji v poklese trvajúcom už takmer dva roky.
„Nikto si nekupuje autá,“ zhrnul pre Bloomberg analytik Macquarie Group Jens Schattner. Dodal, že súčasné dáta nedávajú žiaden dôvod na optimizmus a oživenie možno čakať najskôr v treťom štvrťroku.
Jeho slová potvrdzujú aj kroky automobiliek, ktoré sa stagnujúci trh pokúšajú nakopnúť znižovaním cien. Bloomberg upozorňuje, že podľa údajov magazínu Autohaus PulsSchlag sa priemerná zľava dílerov áut v máji pohybovala na úrovni 11,6 percenta, čo je oproti minulému roku mierny nárast. Autá značky Opel sa dokonca predávali so zľavou presahujúcou 15 percent.
Ilustračné foto na titulke - SITA / AP