Európska únia musí zabezpečiť, aby zákaz predaja nových automobilov so spaľovacím motorom od roku 2035 nemal privysokú cenu pre jej priemyselnú suverenitu a občanov. Upozornili na to správy Európskeho dvora audítorov.
Cieľom EÚ je dosiahnuť vozový park bez emisií, čo však podľa audítorov prináša značné výzvy.
Musia sa znížiť emisie uhlíka z automobilov so spaľovacím motorom, treba preskúmať možnosti alternatívnych palív a elektromobily musia byť masovo prítomné na trhu.
Emisie sa takmer neznížili
Audítori v posledných rokoch zverejnili niekoľko správ, ktoré uviedli, že prvý cieľ sa nedosiahol. Druhý cieľ, spojený s biopalivami, sa zdá byť vo veľkom rozsahu nerealizovateľný a tretí cieľ predstavuje riziko, že bude nákladný pre priemysel aj pre spotrebiteľov.
EÚ dosiahla pokrok pri znižovaní emisií okrem odvetvia dopravy, ktoré predstavuje približne štvrtinu všetkých emisií v Európe. Polovicu z nich vyprodukujú osobné autá.
Audítori zistili, že emisie konvenčných automobilov, ktoré predstavujú takmer tri štvrtiny evidencií nových vozidiel, sa za posledných dvanásť rokov podstatne neznížili.
Motory sú efektívnejšie, ale hmotnosť automobilov sa zvýšila (približne o 10 percent) a túto hmotnosť musia ťahať výkonnejšie motory.
Nekonkurencieschopnosť biopalív
Domáca výroba biomasy neponúka serióznu alternatívu k tradičným fosílnym palivám. Dovoz biomasy z tretích krajín je v rozpore s cieľom strategickej autonómie v oblasti energetiky.
Biopalivá okrem toho čelia konkurencii v oblasti surovín z iných odvetví (potravinársky, farmaceutický a kozmetický priemysel).
Audítori dospeli k záveru, že biopalivá zatiaľ nie sú ekonomicky konkurencieschopné. Sú drahšie ako palivá na báze uhlíka a emisné kvóty sú v súčasnosti lacnejšie ako znižovanie emisií CO2 na základe biopalív.
Napokon aj ekologickosť biopalív je nadhodnotená, lebo suroviny na ich výrobu môžu byť pre ekosystémy ničivé a poškodzovať biodiverzitu, kvalitu pôdy a vody.
Drahá batéria = nedostupný elektromobil
Náklady na batérie vyrobené v EÚ sú podľa audítorov oveľa vyššie, ako sa plánovalo, čo ovplyvňuje ich konkurencieschopnosť a môže znamenať, že európske elektromobily budú nedostupné pre veľkú časť obyvateľstva.
Zo štúdií vyplýva, že predaj mnohých elektromobilov bol dotovaný z verejných zdrojov a väčšinou išlo o autá nad 30-tisíc eur. Významnú časť týchto nákladov tvoria batérie, ktorých cena v Európe dosahuje okolo 15-tisíc eur.
Ak sa kapacita a konkurencieschopnosť EÚ nezvýšia, elektromobily budú závisieť od dovozu, čo poškodí európsky automobilový priemysel a viac než tri milióny pracovných miest.