Podpredsedníčka Európskeho parlamentu Katarina Barleyová vyzvala automobilku BMW, aby presťahovala svoju výrobu z Maďarska niekde inde, napríklad aj do Rumunska. Dôvodom sú obavy z údajných praktík maďarskej vlády, ktoré označili zdroje nemeckého magazínu Der Spiegel za „mafiánske,“ píše Finweb Hospodárskych novín.
Der Spiegel uviedol vo svojom článku prípad dvoch nemeckých firiem Heidelberg Materials a Schwek Zement. Obe vraj dostali pred rokom list od úradov, kde im oznámili, že „získali dominantné postavenie a bolo im navrhnuté odkúpenie v spoločnej dcérskej spoločnosti Duna-Dráva Cement, ktorá prevádzkuje dve cementárne,” píše ekonomický web a dodáva, že hneď na to mali vraj vyjsť dekréty zdaňujúce ťažbu a stanovujúce také podmienky, že zisková výroba cementu sa stala stratovou.
O zvláštnych prístupoch maďarských úradov hovorí aj Nemecká východná obchodná asociácia, keď tvrdí, že tieto spoločnosti sú šikanované úradmi. O zahraničných investorov majú tak obavy aj európski politici, ktorí varujú firmy pred údajným vydieraním vlády premiéra Viktora Orbána, „ktoré má viesť k sťažovaniu podmienok na trhu a následným ponukám na akvizície či predaj,“ dodáva Finweb.
Na obavy reagoval Péter Szijjártó, maďarský minister zahraničia, ktorý označil Barleyovú za hungarofóbnu a návrh o presunutí BMW do Rumunska za absurdný až smiešny. Fabrika nemeckej automobilky je totižto v strede výstavby a rozbehnutý je aj proces prijímania prvých pracovníkov.
O pomerne veľkú investíciu nemeckej automobilky súperilo vo finále Slovensko s Maďarskom, ale BMW nakoniec zvolilo lokalitu v Debrecíne. Rozhodli nielen dotácie a daňové zvýhodnenie, ale podľa Róberta Šimončiča, šéfa agentúry SARIO, „hrala úlohu hlavne pripravenosť parku,“ povedal pre Hospodárske noviny. Slováci sa v tomto poučili a vďaka tomu prilákali do Košíc švédske Volvo.