Európska služba elektronického výberu mýta má začať fungovať na Slovensku od začiatku budúceho roka.

Jej zavedenie podľa dočasne povereného predsedu vlády odborníkov Ľudovíta Ódora má tiež výrazne znížiť náklady na prevádzku mýtneho systému.

Ako premiér v stredu informoval po kontrolnom dni v Národnej diaľničnej spoločnosti o príprave európskeho mýta, do konca tohto roka bude pokračovať testovanie a akreditácia štyroch poskytovateľov tohto systému. Ódor si na základe informácií od diaľničiarov myslí, že plánovaný termín spustenia služby od januára 2024 je reálny.

Doplnok k novému národnému mýtu

Dopravcom v medzinárodnej preprave bude pri európskom mýte stačiť jedna palubná jednotka do viacerých krajín.

„Nemusia sa nikde zastavovať. Je to aj oveľa lacnejší systém na prevádzku. Veľmi dôležitý míľnik je prelom rokov 2023 a 2024, keď by sme mali spustiť na Slovensku európsky mýtny systém,“ povedal Ódor. Očakáva, že konkurencia viacerých poskytovateľov tejto služby zlepší podmienky v mýtnom systéme za oveľa nižšie náklady.

„Nezaujíma ma len samotný plán a harmonogram, ale aj riziká, ktoré by mohli zabrániť tomu, aby sme vnímali tento míľnik za realistický,“ podotkol premiér. Podľa neho žiadna väčšia prekážka by nemala zabrániť spusteniu služby od budúceho roka. Ten bude doplnkom nového národného mýta vo vlastníctve štátu, ktorý nahradí súčasný nevýhodný a veľmi nákladný systém.

Služba od viacerých prevádzkovateľov

Poverený minister dopravy Pavol Lančarič zdôraznil, že službu budú od začiatku poskytovať viacerí prevádzkovatelia.

„Predpokladáme, že začneme so štyrmi hráčmi, lebo testy a akreditácie prebiehajú, a všetci prejdú. Ďalšia veľmi dôležitá fáza bude, aby sa po vyhodnotení verejných obstarávaní národný modul vyvinul za očakávaných dvanásť, trinásť mesiacov,“ uviedol Lančarič.

Zámerom je, aby sa do konca roka 2024 skončila prevádzka súčasného mýtneho systému.

„Ten rok bude na pomedzí medzi starým a novým systémom a 1. januára 2025 prejdeme do módu, ktorý sme očakávali,“ dodal v súvislosti s nábehom nového národného mýta.

Ďalšie dôležité správy

Mýtna brána na diaľnici.
Neprehliadnite

SkyToll obhajuje mýto, to je kritizované ako nevýhodné pre štát s vysokými nákladmi