Popredné európske hotelové reťazce prijímajú zamestnancov bez skúseností a praxe. Vedenie firiem priznáva, že sa im vypomstilo, že roky personál nedostatočne vyplácali, a tak nie sú teraz schopní nájsť dostatok zamestnancov, aby mohli uspokojiť dopyt, ktorý sa po pandémii covid-19 oživuje.

Tisícky pracovníkov opustili sektor ubytovacích a stravovacích služieb, keď sa v čase pandémie zastavila medzinárodná turistika. Našli si lepšie platenú prácu a rozhodli sa, že sa do odvetvia cestovného ruchu už nevrátia, upozornila na problematiku agentúra Reuters.

Zamestnávajú ľudí bez skúseností

Najväčšia európska hotelová spoločnosť Accor spustila testovací projekt zamestnávania ľudí, ktorí nikdy predtým v tomto sektore nepracovali, povedal pre agentúru Reuters generálny riaditeľ Sébastien Bazin. Accor prevádzkuje hotely pod značkami ako Mercure, Ibis a Fairmont vo viac ako 110 krajinách a celosvetovo potrebuje 35-tisíc zamestnancov.

Accor teraz podľa Bazina obsadzuje pozície vo Francúzsku mladými ľuďmi a migrantmi a zároveň musí obmedzovať svoje služby. Firma tak napríklad otvára reštaurácie len na päť dní v týždni alebo len na obmedzený čas. Noví zamestnanci potom dostanú len šesťhodinové školenie.

Už neplánujú pracovať v gastronómii či hotelierstve

Nedostatok zamestnancov evidujú najmä v Španielsku a Portugalsku, kde cestovný ruch pred pandémiou tvoril 13 percent, respektíve 15 percent hrubého domáceho produktu. Miestní hoteliéri ponúkajú vyššie platy, ubytovanie zadarmo a výhody, ako napríklad prémie a zdravotné poistenie.

„Mnoho zamestnancov sa rozhodlo prejsť do iných sektorov, takže začíname od nuly a musíme bojovať o talenty," povedal generálny riaditeľ hotelového reťazca Meliá Gabriel Excarrer. Firma v poslednom čase začala ponúkať aj ubytovanie, aby prilákala zamestnancov, a to aj priamo v hotelových izbách, ak nie je v okolí dostatok nájomného bývania.

S podobnými personálnymi problémami sa stretávajú aj menší hotelieri. Prevádzkový riaditeľ jedného z najznámejších lisabonských hotelov Mundial uviedol, že v súčasnosti sa snaží získať 59 zamestnancov. Obáva sa, že bez dostatku zamestnancov budú musieť hotely znížiť počty hostí a obmedziť rozsah poskytovaných služieb. „Je to poľutovaniahodné a tragické pre odvetvie, ktoré v posledných dvoch rokoch nemalo žiadne príjmy," uviedol.

Dávajú príležitosť migrantom 

Rezervácie, po ktorých odvetvie cestovného ruchu dlho túžilo, prišli, ale nastal problém s tým ich uspokojiť - tento scenár sa opakuje v baroch, reštauráciách a hoteloch po celom Španielsku a Portugalsku, teda dvoch najnavštevovanejších európskych turistických destináciách. Dvadsaťpäťročný Jose Carlos Sacó je schopný mať otvorený svoj bar Tabanco de Jerez v Madride iba cez víkend, keď  študenti nemajú vyučovanie, a teda chcú si prirobiť. „Cez týždeň nemôžeme otvoriť, pretože dostatok rúk, študujú," povedal.

V živej madridskej štvrti La Latina majiteľ taverny Angosta Mariveni Rodríguez najal na hlavnú sezónu migrantov. „Dávame príležitosť migrantom, ktorí si chcú pracovať, pretože nemajú rodinu alebo inštitucionálnu podporu. "

Podniky chcú získať späť zamestnancov

Podľa národných odvetvových asociácií chýba v španielskom pohostinstve 200-tisíc zamestnancov a portugalské hotely potrebujú najmenej 15-tisícľudí, aby uspokojili rastúci dopyt.

Podnikatelia sa teraz snažia nalákať zamestnancov späť. V Španielsku podľa oficiálnych údajov zvýšili bary a reštaurácie pracovníkom mzdy medziročne o 60 percent. Cestovný ruch je však stále odvetvím, v ktorom sa platí zamestnancom najmenej, okolo 1 150 eur mesačne.

V susednom Portugalsku by podľa prieskumu centrálnej banky a Štatistického úradu mali mzdy pracovníkov v pohostinstve tento rok vzrásť o sedem percent. Priemerná mzda v odvetví je však 881 eur, čo je o niečo viac ako minimálna mzda, ktorá je 705 eur.

Sú pripravení napraviť svoje chyby

Bazin dodal, že ak sú hotely obsadené len z 60 alebo 70 percent, môžu sa s nedostatkom personálu vyrovnať. Kritický moment nastáva pri plnej obsadenosti. „Problém je, že viem, že od začiatku júla do konca augusta budeme obsadení na 100 percent, a ja neviem, či budem schopný obslúžiť všetkých týchto ľudí," hovorí. Podľa neho sa v tomto odvetví personálu dostatočne neplatilo ani sa nikto nezameriaval na jeho rozvoj. „Z polovice je to tým, že sme boli slepí, množstvu ľudí sme sa nevenovali a pravdepodobne sme niektorých ľudí tiež príliš dlho podhodnocovali. Je to výzva, aby sme sa prebudili a napravili to, "dodal.

Ďalšie dôležité správy

Reštaurácie sú znova plné.
Neprehliadnite

Je to oficiálne. Do reštaurácií sa vrátila pracovná sila. Nový personál však stále hľadajú