Európsky automobilový priemysel sa nachádza na rázcestí. Musí vymyslieť, ako sa vyrovnať nielen s regulačnými požiadavkami vlád, ale aj rastúcou konkurenciou z Číny. Kľúčom k vyriešeniu tohto problému by mohol byť vývoj cenovo dostupných elektromobilov, vďaka ktorým by si únijné automobilky udržali miesto na európskom trhu a zachránili zisky.
Globálna adopcia elektromobilov rastie. Podľa Medzinárodnej energetickej agentúry (IEA) presiahli predaje elektrických vozidiel v roku 2022 desať miliónov kusov, čo predstavuje nárast o 55 percent v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Rok 2024 bol rekordný. Rast však poháňajú najmä čínski a americkí výrobcovia. Segmentu prémiových elektromobilov dominuje Tesla, zatiaľ čo čínske značky ako BYD a Nio ovládli ponuku cenovo dostupných alternatív, ktorými zaplavujú európsky trh, čím pre miestne automobilky predstavujú priamu hrozbu.
Zmena stratégie
Podľa údajov skupiny Transport & Environment neuviedli európsky výrobcovia na lokálny trh v rokoch 2022 a 2023 žiadne elektrické modely za menej než 25-tisíc eur. V posledných mesiacoch sa však situácia dramaticky zmenila. Nové, cenovo dostupné elektromobily predstavili napríklad Fiat, Citroën, Dacia či Renault.
Táto zmena nie je náhodná. Striktné ciele EÚ v oblasti emisií uhlíka pre novopredané autá, ktoré nadobudli účinnosť 1. januára 2025, znamenajú, že výrobcovia musia začať predávať viac elektromobilov alebo čeliť vysokým pokutám. Will Roberts z poradenskej firmy Rho Motion si myslí, že automobilky s uvedením nových elektromobilov čakali zámerne, pretože by sa im to skôr neoplatilo. „Pomôže im to vyhnúť sa pokutám,“ dodal. V roku 2023 uviedli európske automobilky na trh 26 modelov elektromobilov. V roku 2024 ich bolo k dispozícii 45, no v tomto roku by malo pribudnúť ďalších 35.
Okrem regulačných výziev čelia výrobcovia aj nestabilným trhovým podmienkam. Rok 2024 bol síce v globále z hľadiska predajov elektromobilov rekordný, no ťažil z nich najmä čínsky priemysel. Európsky trh zažíva bolestivé spomalenie, a to najmä v dôsledku zrušenia štedrých štátnych dotácií na nové elektromobily v Nemecku, ktoré je najväčším trhom pre elektrické vozidlá v regióne.
Nová nádej
Napriek všetkým týmto výzvam existujú dôvody na optimizmus. Zdá sa, že európske automobilky začínajú chápať, že zníženie počiatočných cien je kľúčové pre podporu adopcie elektromobilov. Práve vysoké marže bývajú pre mnohých spotrebiteľov hlavnou prekážkou, čo potvrdilo aj 54 percent respondentov v prieskume realizovanom spoločnosťou Ernst & Young. Čína je živým dôkazom toho, že malé, cenovo dostupné elektromobily prispievajú k masovej adopcii a menia globálny trh. Ak si chcú európske automobilky udržať konkurencieschopnosť, nesmú dopyt po cenovo dostupných modeloch ignorovať.
Dosiahnuť nižšie cenové hladiny však nie je jednoduché. Batérie tvoria 30 až 40 percent celkových nákladov na výrobu elektromobilu, čo by ale dokázal vyriešiť pokrok v technológii. Závislosť Európy od dovozu surovín a komponentov zas zdôrazňuje potrebu investícií do miestnych dodávateľských reťazcov a iniciatív na recykláciu. Netreba zabúdať ani na to, že zlacňovanie modelov na úkor kvality by sa európskym automobilkám mohlo vypomstiť. Keďže sa roky zameriavali najmä na výrobu prémiových vozidiel, ich zákazníci sú zvyknutí na určitý štandard.
Úspech európskych automobiliek tak bude v konečnom dôsledku závisieť od ich schopnosti inovovať, škálovať výrobu a prispôsobiť sa meniacim sa trhovým dynamikám. Lacné elektromobily preto môžu byť presne tou záchranou, ktorú potrebujú.