Európske automobilky sú v kríze, takmer tretina hlavných závodov na výrobu osobných automobilov piatich najväčších európskych automobiliek, teda BMW, Mercedes-Benz, Stellantis, Renault a Volkswagen – bola minulý rok nedostatočne využitá. Vyrábala menej než polovicu vozidiel, na ktoré má výrobnú kapacitu. Zvažované uzavretie tovární automobilky Volkswagen v Nemecku by prispelo k obavám, že región čelí vleklému útlmu, pretože zaostal za konkurenciou.
Ročný predaj áut v Európe zostáva asi tri milióny pod úrovňou spred pandémie. Továrne tak nejdú na plnú kapacitu a tisíce pracovných miest sú ohrozené. Nečakané spomalenie dopytu po elektromobiloch a väčšia konkurencia na dôležitých vývozných trhoch – v USA a Číne – znamenajú, že výrobcovia musia v Európe hľadať úspory, aby zostali konkurencieschopní. A keď sa minulý rok stal najpredávanejším vozidlom v regióne Model Y od americkej spoločnosti Tesla, teraz sa v Európe razantne presadzujú čínski výrobcovia, na čele s firmou BYD.
„Viac automobiliek bojuje o kúsky menšieho koláča,“ povedal nezávislý automobilový analytik Matthias Schmidt. „Niektoré výrobné závody budú musieť určite skončiť,“ dodal.
Zatváranie sa môže stať realitou
Hrozba zatvárania tovární je v Európe v posledných rokoch čoraz aktuálnejšia, pretože nedostatok pracovníkov zvýšil náklady na pracovnú silu a vzrástli už tak vysoké výdavky na energie. Ak sa nepodarí situáciu zvrátiť, bude to pre európsku ekonomiku znamenať veľkú ranu. Automobilový priemysel sa na hrubom domácom produkte Európskej únie podieľa viac než siedmimi percentami a vytvára viac než 13 miliónov pracovných miest. Závody na montáž áut sú často oporou pre svoje okolie, pretože zabezpečujú prácu v mnohých ďalších lokálnych podnikoch, od dodávateľov dielov a dopravných spoločností po miestnu pekáreň, ktorá zásobuje závodné jedálne.
Prechod na elektromobilitu
Situácia teraz vyzerá veľmi vážne najmä v Nemecku, kde miestne automobilky desiatky rokov vyrábali úspešné modely so spaľovacím motorom. Teraz však spolu so svojimi dodávateľmi majú problémy pri prechode na elektromobily.
Odborník na automobilový priemysel Fabian Brandt z konzultačnej firmy Oliver Wyman upozorňuje, že v Európe je obrovský tlak na konsolidáciu automobilových závodov. Očakáva, že firmy si vyhodnotia výkonnosť svojich tovární a ak nebudú efektívne, pristúpia k ich úprave alebo ich zavrú.
Závody sú stratové
Miera využitia kapacít, ktorú automobilky potrebujú na dosiahnutie zisku, sa môže líšiť v závislosti od rôznych faktorov, vrátane toho, čo sa v závode vyrába a či sú automobilky schopné znížiť počet zmien, zamestnancov a ďalšie výdavky, aby kompenzovali stratenú výrobu. Dá sa predpokladať, že závod, ktorý pracuje na menej než 50 percent kapacity, je stratový, uviedol analytik Michael Dean z Bloomberg Intelligence.
Situácia sa však u jednotlivých automobiliek líši. Mercedes-Benz Group, ktorý dlho v predaji elektromobilov zaostával za BMW, sa chystá uviesť na trh niekoľko nových modelov, aby podporil dopyt. Uvádza pritom, že ťaží z vysoko flexibilnej globálnej výrobnej siete. A dodáva k tomu, že by sa mal byť schopný vyhnúť nútenému prepúšťaniu minimálne do konca roka 2029.
Volkswagen má po rokoch expanzie najširšie továrenské zázemie v regióne. Pred dvoma rokmi zverejnil plány na výstavbu nového závodu na elektromobily v Nemecku a svoju snahu o elektrifikáciu označil za najväčšiu v tomto odvetví. Projekt závodu však minulý rok odložil, pretože predaj začal spomaľovať. Pred dvoma mesiacmi potom Volkswagen oznámil, že možno bude musieť zavrieť závod v Bruseli. A to kvôli slabej poptávke po elektromobile Audi Q8 e-tron, ktorý tam vyrába. Po varovaní pred zatváraním závodov v Nemecku Volkswagen v utorok zrušil záruky zamestnanosti pre svojich zamestnancov v Nemecku.
Ustúpili od elektrifikačných ambícií
Následky spomalenia výroby elektromobilov sa šíria. Automobilky, vrátane Volkswagenu a švédskeho Volva, ustúpili od svojich elektrifikačných ambícií, čím vystavili nebezpečenstvu svojich dodávateľov. Generálny riaditeľ Stellantisu Carlos Tavares, ktorý rád znižuje náklady, je teraz pod tlakom aj kvôli tomu, že jeho firme v prvom polroku prudko klesol zisk. Problémy má Stellantis aj v USA, zatiaľ čo Volkswagen a jeho nemeckí súputníci čelia nepriaznivej situácii v Číne, kde získavajú dominantné postavenie na trhu domáci výrobcovia. Renault v posledných rokoch šetril, tento mesiac generálny riaditeľ Luca de Meo uviedol, že pracuje na 90 percent globálnej kapacity.
Zatváranie závodov v Európe nie je nič nové, ale v regióne, kde odbory a politici môžu mať značný vplyv na rozhodovanie firiem, je to obvykle až tá posledná možnosť. Plán Volkswagenu na zatváranie závodov bude musieť prejsť dozornou radou, v ktorej majú väčšinu kresiel odbory a štát. V Taliansku si Tavares vymieňa názory s vládou v Ríme kvôli plánom na presun výroby do lacnejších závodov mimo Taliansko.
„Výrobcovia automobilov budú chcieť niektoré továrne zrušiť, aby znížili náklady