Európska únia zavádza predbežné clá až 37,6 percenta na dovoz čínskych elektromobilov, uviedla Európska komisia. Clá budú platiť od piatka 5. júla. Spolupracujúce automobilky budú platiť menej. Komisia uviedla, že pôjde o dočasné dodatočné clá, ktoré sa budú vyberať navyše k desaťpercentnému clu, ktoré už platí. V posledných týždňoch ešte prebiehali rokovania s čínskymi úradmi, ku žiadnemu zásadnému prelomu však nedošlo.

Výška cla je individuálna

Komisia skúmala, do akej miery subvencie čínskej vlády narušujú pri dovoze elektromobilov únijný trh. Stanovila individuálne clá, ktoré budú v prípade čínskej automobilky BYD dosahovať 17,4 percenta, pri automobilke Geely 19,9 percenta a pri automobilke SAIC 37,6 percenta.

Ostatní výrobcovia elektroáut v Číne, ktorí spolupracovali pri vyšetrovaní, podliehajú clu 20,8 percenta. Clo pre ostatné nespolupracujúce spoločnosti je 37,6 percenta. „V porovnaní so sadzbami zverejnenými 12. júna boli dočasné clá upravené mierne nadol na základe pripomienok k presnosti výpočtov predložených zúčastnenými stranami,“ uviedla Európska komisia.

Opatrenia budú platiť štyri mesiace

„Dnes, deväť mesiacov po začatí antisubvenčného konania, uvalila Európska komisia dočasné vyrovnávacie clá na dovoz batériových elektromobilov (BEV) z Číny. Na základe vyšetrovania dospela komisia k záveru, že hodnotový reťazec BEV v Číne ťaží z nespravodlivých dotácií, ktoré pre výrobcov BEV v EÚ predstavujú hrozbu hospodárskej ujmy,“ stojí v vyhlásení úniovej exekutívy.

„Tieto dočasné clá budú platné od 5. júla po dobu najviac štyroch mesiacov. V tomto časovom rámci musí byť prijaté konečné rozhodnutie o konečných clách prostredníctvom hlasovania členských štátov EÚ,“ dodala EK. Následne by podľa nej prijaté clá platili päť rokov.

Konečný verdikt zaznie v októbri

Ako už skôr informovali svetové agentúry, automobilky sa v dôsledku zavedenia ciel pripravujú na nové náklady. Podľa analytikov by takéto opatrenie mohlo spomaliť ich európsku expanziu.

O zavedení dočasných ciel budú v nasledujúcich dvoch dňoch hlasovať jednotlivé členské štáty písomne, a to prostou väčšinou. Toto hlasovanie však nie je právne záväzné, má len poradnú funkciu. Medzitým budú aj naďalej prebiehať debaty s čínskou vládou, ale aj diskusie s jednotlivými štátmi súčasnej dvadsaťsedmičky.

O konečných clách potom budú štáty hlasovať v októbri. Ich zavedenie by mohlo byť zablokované len v prípade, že by proti nim hlasovala takzvaná kvalifikovaná väčšina, teda najmenej 15 krajín, ktoré predstavujú 65 percent obyvateľov EÚ. Francúzsko, Taliansko a Španielsko, teda krajiny, v ktorých žije celkom 40 percent obyvateľov EÚ, sa už skôr nechali počuť, že by clá podporili.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná foto.
Neprehliadnite

EÚ sa chystá zverejniť colné sadzby pre dovoz elektromobilov z Číny