Európska únia je pripravená zaviesť predbežné clá až do výšky 38,1 percenta na dovoz čínskych elektromobilov, oznámila v stredu Európska komisia. Vyberať by ich začala zrejme v júli, a to len vtedy, ak v rokovaniach s čínskymi úradmi v tejto záležitosti dovtedy nenastane žiadny prelom. Tie automobilky, ktoré sú ochotné s exekutívou EÚ spolupracovať, by platili clo 21 percent. Čína chystané opatrenie kritizuje.

Komisia skúmala, do akej miery subvencie čínskej vlády narúšajú trh Únie s elektromobilmi. Predbežne tiež stanovila individuálne clá, ktoré by v prípade čínskej automobilky BYD predstavovali 17,4 percenta, u automobilky Geely 20 percent a u automobilky SAIC až 38,1 percenta. Suma sa bude líšiť podľa výšky verejných dotácií, ktoré firmy dostanú. Aktuálne EÚ vyberá za dovoz elektromobilov z Číny desaťpercentné clo. Agentúra Reuters s odvolaním sa na úradníka z EÚ napísala, že zvláštne clo môže únia zaviesť po skončení dotačného vyšetrovania aj pre americkú automobilku Tesla.

EK uzavrie vyšetrovanie v októbri

Registrácie elektromobilov vyrobených v Číne za január až apríl v Európe napriek hrozbe vyšších ciel stúpli medziročne o 23 percent. Celkovo bolo v západnej Európe, vrátane Británie, za prvé štyri mesiace zaregistrovaných 119 300 elektromobilov vyrobených v Číne. To znamená, že zhruba jeden z piatich dovezených elektromobilov bol z Číny, napísal začiatkom tohto mesiaca s odvolaním sa na údaje spoločnosti Schmidt Automotive Research denník Financial Times (FT).

Európska komisia uzavrie vyšetrovanie až koncom októbra, keď definitívne rozhodne o prípadnom uvalení dodatočných ciel. Do deviatich mesiacov od začatia vyšetrovania, teda do 4. júla, má však EK možnosť uložiť dočasné antisubvenčné clá. Predstavitelia automobiliek BMW, Mercedes alebo Volkswagen chystané opatrenia kritizujú, pretože sa obávajú odvetných opatrení zo strany Číny. Podľa odhadov HSBC vytvárajú nemeckí výrobcovia automobilov 20 až 23 percent svojich globálnych ziskov práve v Číne. Navyše významná časť automobilov dovážaných do EÚ z Číny pochádza od európskych výrobcov.

Hrozba obchodnej vojny

„Reakcia a následky by mohli spustiť obchodnú vojnu, ktorá by bola pre región zničujúca. Je totiž silno závislý od dodávateľských reťazcov ovládaných Čínou,“ povedal agentúre Reuters analytik automobilového priemyslu Will Roberts zo spoločnosti Rho Motion.
Predsedníčka EK Ursula von der Leyenová namieta, že ceny čínskych elektromobilov sú v dôsledku štátnych dotácií zhruba o 20 percent nižšie ako pri modeloch vyrobených v EÚ. Hrozí preto podľa nej, že čínske elektromobily zaplavia trh.

Čínske ministerstvo zahraničných vecí vyšetrovanie kritizovalo a označilo ich za protekcionizmus. EÚ hľadá zámienku na uvalenie ciel na dovážané automobily z Číny, čo je v rozpore s medzinárodnými obchodnými pravidlami, uviedla dnes v Pekingu hovorkyňa ministerstva Lin Ťien. V konečnom dôsledku by opatrenia podľa nej poškodili vlastné záujmy Európy. Hovorkyňa už v utorok oznámila, že Čína nebude nečinne prihliadať a bude obhajovať svoje záujmy.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia.
Neprehliadnite

Väčšina nemeckých priemyselných podnikov podporuje sankčné clá na čínske elektromobily