V októbri prijal Európsky parlament stanovisko k diskutovanému legislatívnemu balíku Fit for 55., zameranému na 55-perčcentné zníženie emisií do roku 2030. Súčasťou tohto balíka je aj podpora elektromobility, ktorú rieši konkrétny právny akt AFIR (Alternative Fuel Infrastructure Regulation).

Hustejšia sieť nabíjacích staníc

Hlavným bodom podpory je výstavba hustej siete nabíjacích staníc pre elektrické automobily. V praxi to znamená minimálne jeden nabíjací bod na každých 60 kilometrov. Týka sa to hlavných cestných ťahov, počíta sa však s výnimkou pre odľahlé regióny s nižšou hustotou dopravy.

Opatrenie by malo zahŕňať aj budovanie vodíkových čerpacích staníc, ktoré by od seba nemali byť vzdialené viac ako 100 kilometrov.

Spoločná agenda EÚ a AVERE

Jedným zo stakeholderov balíka Fit for 55 je aj Európska asociácia pre elektromobilitu (AVERE), ktorej viceprezidentom je riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu Patrik Križanský. Upozorňuje, že AFIR treba vnímať ako komplex viacerých bodov súvisiacich s reguláciou alternatívnych palív a dopravy. Okrem minimálne nabíjacej stanice každých 60 kilometrov stanovuje tiež kapacitné ciele, čiže výkon nabíjacej infraštruktúry v pomere k počtu elektromobilov, ale aj roaming, spôsob platby či stanovovanie ceny za kilowatthodiny.

EÚ počíta s rokom 2026

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa