Švédsky výrobca batérií Northvolt, ktorý mal byť nádejou Európy v boji proti Číne a USA na poli zelenej energie, čelí vážnym problémom. Spoločnosť získala viac kapitálu ako ktorýkoľvek iný súkromný podnik v Európe – viac ako 15 miliárd dolárov z investícií, pôžičiek a vládnej podpory. Teraz ale zápasí s nedostatkom financií, pričom sa snaží zvýšiť produkciu v gigatovárni v meste Skellefteå. Zároveň je nútená obmedziť ďalšie projekty a prepúšťa zamestnancov, informuje Financial Times.
Northvolt bojuje so zložitou situáciou typickou pre startupy, ktoré sa pokúšajú o škálovanie podnikania, najmä v oblasti výroby batériových článkov. „Dostať sa z 'údolia smrti' je pre startupy náročné, a pre batériové články je toto údolie ešte hlbšie. Spálite veľké množstvo hotovosti,“ hovorí expert na batérie z konzultantskej spoločnosti Rystad Energy Lars Lysdahl.
Úspech Northvoltu je dôležitý nielen pre samotnú firmu, ale aj pre Európu ako celok. Európska komisia označila batériový sektor za jednu z priorít, nevyhnutných pre transformáciu automobilového priemyslu na elektrické vozidlá. Európa čelí veľkej konkurencii z Číny, ktorá zatiaľ v tejto oblasti dominuje.
Volkswagen zrejme zatvorí závody ešte tento rok, zvažuje prepustiť 15-tisíc zamestnancov
Problémy startupu sa prehĺbili po tom, čo Northvolt tento mesiac drasticky zredukoval plány a oznámil, že bude hľadať kupcov alebo partnerov pre divízie zamerané na recykláciu a energetické úložiská. Zároveň pozastavil plán na výstavbu závodu na výrobu katód vo Švédsku.
Problémy so zvýšením produkcie v závode Skellefteå znamenali, že spoločnosť v roku 2023 vyrobila menej ako jednu gigawatthodinu (GWh), hoci technická kapacita závodu je 16 GWh. Jedna GWh by stačila na napájanie približne 17-tisíc automobilov. Plánované rozšírenie výroby je nákladné a zložité, čo brzdí príjmy spoločnosti a ohrozuje budúce expanzie.
Northvolt vykázala v roku 2023 čistú stratu 1,2 miliardy dolárov, čo je štvornásobok straty z predchádzajúceho roka.