Modernizácia železničnej trate Žilina - Košice - Čierna nad Tisou, stav prípravy slovenskej časti projektu vysokorýchlostnej železnice V4 i modernizácia prístavu v Bratislave.

To boli hlavné body rokovania štátnej tajomníčky ministerstva dopravy Denisy Žilákovej s Heraldom Ruijtersom z Generálneho riaditeľstva pre mobilitu a dopravu v Európskej komisii.

Informovala hovorkyňa rezortu Petra Poláčiková.

II. etapa severného obchvatu Prešova

O možnosti získavať európske zdroje svedčí podľa nej informácia, s ktorou do Bratislavy prišiel Ruijters, že Slovensko získalo viac ako 69 miliónov eur z Nástroja na prepájanie Európy na výstavbu druhej etapy severného obchvatu Prešova a na projektovú prípravu ďalších úsekov R4 smerom na hranicu s Poľskom.

Predmetom rokovania boli podľa hovorkyne pripravované projekty do CEF v rámci aktuálneho rozpočtu EÚ, ale aj projekty do programového obdobia 2028 - 2034 vzhľadom na fakt, že plánovanie dopravných stavieb je dlhodobý proces.

Vlakové spojenie krajín V4 a prístavy

Poznamenala, že medzi projektami, ktoré bude Slovensko presadzovať, je aj budovanie vysokorýchlostného vlakového spojenia krajín V4.

Slovensko nechce byť v tomto procese obídené, preto vynakladá maximálne úsilie pri tvorbe a finalizácii štúdie uskutočniteľnosti, aby sa mohlo pokračovať s prípravou projektu a dobehli sa ostatné krajiny V4.

Modernizácia prístavov na Dunaji je podľa Poláčikovej téma, ktorá bola v posledných rokoch odsunutá. Vďaka modernizácii by bolo možné presunúť značnú časť tovarov na vodnú cestu a tak odľahčiť cesty a železnice.

V prípade bratislavského prístavu bude potrebné dokončiť proces majetkoprávneho vysporiadania, aby mali Verejné prístavy vlastníctvo pozemkov a infraštruktúry a mohli na modernizáciu čerpať eurofondy, vrátane CEF.

Ďalšie dôležité správy

Nákladné kontajnery na kontajnerovom termináli vnútrozemského prístavu Mannheim a priemyselnej oblasti Ludwigshafen v pozadí.
Neprehliadnite

Investori natrafili na skrytý klenot dopravného reťazca. Ich záujem o Európu môže ochabnúť