Európska komisia navrhuje, že po roku 2035 umožní predaj nových osobných áut so spaľovacími motormi, ale len v prípade, že budú využívať len syntetické palivá. Informovala o tom agentúra Reuters. Tá sa odvoláva na dokument, ktorý načrtáva návrhy komisie nemeckému ministerstvu dopravy.

Nemecko patrí spolu s Českom medzi členské krajiny Európskej únie, ktoré pre autá na syntetické palivá presadzujú výnimku zo zákazu predaja nových osobných áut so spaľovacími motormi po roku 2035.

Uhlíkovo neutrálne palivo

Podľa nových návrhov komisie by predaj áut na syntetické palivá mohol byť povolený, ak budú tieto autá disponovať technológiou, ktorá im zabráni využívať iné palivá, píše Reuters. Syntetické palivá, niekedy označované aj ako e-palivá, sa vyrábajú chemicky, nie z ropy.

Ich spaľovanie produkuje výrazne čistejšie emisie a vhodný výrobný proces z nich robí uhlíkovo neutrálne palivo.

Členské krajiny EÚ začiatkom marca pre výhrady niektorých štátov odložili konečné schválenie normy, ktorá má od roku 2035 výrazne predražiť emisie z automobilovej dopravy, a prakticky tým znemožniť predaj nových áut so spaľovacím motorom.

O prácu môže prísť 3 000 ľudí

Český minister dopravy Martin Kupka vyhlásil, že Česká republika zákaz predaja nových osobných áut so spaľovacími motormi nepodporí, ak nebude možné v autách využívať syntetické palivá.

Česká republika zároveň patrí k najhlasnejším odporcom novej emisnej normy Euro 7, ktorej parametre by Praha chcela zmeniť.

Člen predstavenstva automobilky Škoda Auto pre predaj a marketing Martin Jahn povedal, že v prípade zavedenia normy Euro 7 bude musieť podnik zatvoriť jednu výrobnú halu a o prácu priamo v automobilke príde 3 000 ľudí.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračný záber k téme tankovania pohonných hmôt na čerpacej stanici.
Neprehliadnite

Výrobné kapacity syntetických palív sú mizivé, vyžadujú si masívne investície, tvrdí expert