Predaj nových áut na benzínový či naftový pohon bude možno v Európskej únii od roku 2035 prakticky vylúčený. Európska komisia (EK) totiž v rámci prelomového súboru opatrení na ochranu klímy navrhla, aby nové autá od spomínaného dátumu nemohli produkovať žiadne emisie oxidu uhličitého, čo by zásadne predražilo ich výrobu. Únijna exekutíva chce tiež výrazne podporiť predaj elektromobilov, pre ktoré by mali členské krajiny budovať podstatne viac dobíjacích staníc. Plán musia najprv schváliť členské štáty a Európsky parlament, čo môže podľa únijných činiteľov aj kvôli očakávaným námietkam časti automobilovej lobby trvať až niekoľko rokov.
Rok 2035 súvisí s cieľom dosiahnutia takzvanej klimatickej neutrality do polovice storočia. Komisia počíta s priemernou životnosťou automobilu 15 rokov, takže v roku 2050 by podľa jej predstáv nemali v Európe jazdiť prakticky žiadne autá s klasickým spaľovacím motorom.
Európska komisia navrhuje znížiť emisie CO2 o 55 percent do roku 2030
Obmedzenia sa ale majú týkať už roku 2030, dokedy by sa mali emisie z automobilov obmedziť o 55 percent proti dnešným hodnotám. Komisia sa pôvodne usilovala až o 60 percent, po tlaku niektorých štátov vrátane Českej republiky však svoj cieľ mierne znížila. Doterajší plán počítal so znížením o 37,5 percenta.
„Aj potom, čo sa už nebudú nové autá so spaľovacími motormi vyrábať, nás čaká veľmi dlhá doba, čo tu s nami ich dedičstvo zostane," vyhlásil podpredseda EK Frans Timmermans v narážke na to, že prevádzka skôr vyrobených áut nemusí skončiť ani v polovici storočia. Súčasné obmedzovanie automobilových emisií funguje, ale samo o sebe nestačí, preto chce komisia siahnuť k stopercentnému obmedzeniu.
Automobilka Volvo Cars prejde do roku 2030 na iba elektrické vozidlá
Automobilky síce budú môcť benzínové a naftové vozidlá vyrábať aj naďalej, budú však musieť hradiť poplatky za prekročenie nulových limitov, čo by výrazne predražilo cenu týchto áut. Timmermans vyhlásil, že podľa niektorých odhadov sa už v tomto desaťročí kvôli rastúcemu zaťaženiu fosílnych palív a podpore elektromobilov stanú elektrické autá lacnejšie ako tie klasické.
Rada automobiliek už do výroby elektromobilov investovala veľké peniaze a napríklad Volkswagen počíta s ukončením predaja benzínových a naftových áut v Európe do 15 rokov. Niektorí výrobcovia ale požadujú väčšiu pružnosť v termínoch či výraznejšie verejné investície do infraštruktúry pre elektromobily.
Na ne pamätá návrh komisie, ktorý počíta s tým, že členské krajiny zabezpečia na každých 60 kilometrov diaľnic či rýchlostných ciest dobíjaciu stanicu pre elektromobily. Raz za 150 kilometrov by potom mali mať k dispozícii načerpanie paliva vodiči, ktorí majú auto na vodík. Do roku 2030 by podľa komisie malo byť v EÚ pre elektromobily k dispozícii 3,5 milióna dobíjacích staníc.