Európska komisia (EK) prikázala americkej internetovej spoločnosti Google, aby prerušila svoj lukratívny biznis s digitálnou reklamou. Znamená to, že Google môže byť nútený predať časť svojho podnikania, aby upokojil obavy protimonopolného orgánu z narušenia hospodárskej súťaže. Komisia to uviedla v tlačovej správe. Google s názorom komisie nesúhlasí.
Európska komisia je výkonným orgánom Európskej únie a má rozsiahle právomoci. Okrem iného plní úlohu únijného protimonopolného úradu. Prípad Googlu začala vyšetrovať pred dvoma rokmi. Google patrí do skupiny Alphabet.
„Spoločnosť zhromažďuje užívateľské dáta, predáva reklamný priestor a pôsobí ako sprostredkovateľ pre online reklamu,“ uviedla eurokomisárka Margrethe Vestagerová, zodpovedná za spravodlivú hospodársku súťaž. Google je teda zastúpený takmer na všetkých úrovniach odvetvia adtech.
Dominantná reklamná platforma
„Obávame sa, že Google mohol využiť svoje postavenie na trhu na uprednostnenie vlastných sprostredkovateľských služieb,“ povedala Vestagerová. „Predbežný názor komisie je taký, že iba povinný predaj časti služieb spoločnosti Google by vyriešil obavy z narušenia hospodárskej súťaže,“ uviedla EK.
Podľa výskumnej spoločnosti Insider Intelligence je Google dominantnou digitálnou reklamnou platformou na svete s 28-percentným trhovým podielom na globálnych príjmoch z reklamy. Príjmy z reklamy, ktoré zahŕňajú príjmy z jeho vyhľadávacích služieb, Gmailu, Google Play, Map Google, reklamy na YouTube, Google Ad Manager, AdMob a AdSense, vlani dosiahli 224,5 miliardy USD dolárov. To predstavuje 79 percent jej celkových príjmov.
Google sa snažil prípad urovnať tri mesiace po tom, ako EK začala vyšetrovanie. Európske úrady však neskôr frustrovalo jeho pomalé tempo a málo zásadných ústupkov, povedal agentúre Reuters zdroj oboznámený so záležitosťou.