Poslanci Európskeho parlamentu v utorok v rámci klimatického balíka „Fit for 55" odsúhlasili nové ciele znižovania emisií CO2 pre nové osobné automobily a ľahké úžitkové vozidlá.

Cesta k nulovým emisiám

Za vyjednávanie Európskeho parlamentu s členskými krajinami (Rada EÚ) o revidovaných emisných normách CO2 pre nové automobily a dodávky zahlasovalo 340 poslancov, 279 bolo proti a 21 sa zdržalo hlasovania.

Nové právne predpisy stanovujú cestu k nulovým emisiám CO2 pre nové osobné a ľahké úžitkové vozidlá v roku 2035, pričom cieľom pre celý vozový park EÚ je znížiť emisie CO2 produkované novými automobilmi a dodávkami o 100 percent v porovnaní s rokom 2021.

Priebežné ciele zníženia emisií do roku 2030 predstavujú 55 percent v prípade automobilov a 50 percent v prípade dodávok.

Európska komisia do roku 2025 predloží metodiku hodnotenia a vykazovania údajov o emisiách CO2 počas celého životného cyklu osobných automobilov a dodávok predávaných na trhu EÚ.

Do decembra 2026 bude Európska komisia monitorovať rozdiely medzi emisnými limitmi a údajmi o skutočnej spotrebe paliva a energie, predloží správu o metodike úpravy špecifických emisií CO2 konkrétnych výrobcov a navrhne vhodné následné opatrenia.

Výrobcom, ktorí v príslušnom kalendárnom roku vyrobia len malé množstvo vozidiel (1 000 až 10-tisíc osobných automobilov alebo 1 000 až 22-tisíc dodávok), možno udeliť výnimku až do konca roka 2035. Na tých, ktorí zaregistrujú menej ako 1 000 nových vozidiel ročne, sa pravidlá naďalej nevzťahujú.

Upravený tak, aby zodpovedal očakávaným trendom 

Súčasný mechanizmus stimulov pre vozidlá s nulovými a nízkymi emisiami (ZLEV) odmeňuje výrobcov, ktorí predajú viac vozidiel s emisiami nižšími než 50 g CO2/km, ako sú napríklad elektrické vozidlá a vysokovýkonné plug-in hybridy. Tento mechanizmus sa upraví tak, aby zodpovedal očakávaným trendom predaja.

Na obdobie 2025 až 2029 je referenčná hodnota pre vozidlá ZLEV stanovená na úrovni 25 percent pre predaj nových osobných automobilov a 17 percent pre nové dodávky. Od roku 2030 bude táto forma stimulov zrušená.

Počnúc koncom roka 2025 bude Európska komisia každé dva roky zverejňovať správu, v ktorej bude hodnotiť pokrok smerom k bezemisnej cestnej mobilite.

Po hlasovaní v pléne EP bude musieť tento text formálne schváliť aj Rada EÚ. Krátko nato bude zverejnený v Úradnom vestníku EÚ.

Ďalšie dôležité správy

Na snímke dočasne poverený predseda vlády Eduard Heger (OĽaNO) hovorí na tlačovej konferencii po rokovaní s predstaviteľmi OĽaNO, SAS, Sme rodina a Za ľudí 22. januára 2023 v Bratislave. FOTO TASR - Jakub Kotian
Neprehliadnite

Eurokomisia schválila Slovensku druhú žiadosť o platbu z plánu obnovy, oznámil premiér Heger