Európsky parlament sa dnes vyslovil za rozšírenie infraštruktúry pre alternatívne palivá. Podľa prijatého uznesenia by do roku 2026 mala byť na hlavných cestách EÚ najmenej každých 60 kilometrov aspoň jedna dobíjacia stanica pre elektromobily. Europoslanci chcú tiež viac vodíkových čerpacích staníc pozdĺž hlavných ciest EÚ, a to každých 100 kilometrov do roku 2028. Navrhované pravidlá sú súčasťou klimatického balíka Fit for 55, ktorého cieľom je dosiahnuť 55-percentné zníženie emisií skleníkových plynov do roku 2030 oproti roku 1990.
Mandát na rokovanie s členskými štátmi EP dnes schválil 485 hlasov, 65 poslancov bolo proti a 80 sa hlasovania zdržalo.
Navýšenie počtu staníc
„Aby sme dosiahli naše ciele, určite musíme prekonať kritickú situáciu, ktorou po dlhý čas bola práve infraštruktúra," uviedol v pondelkovej rozprave spravodajca návrhu zo socialistickej frakcie Ismail Ertug. Dodal, že teraz je v EÚ iba 377-tisíc dobíjacích staníc a že dobíjanie elektromobilov by malo byť rovnako jednoduché ako tankovanie benzínu.
„Pre Českú republiku je to veľmi významná legislatíva," uviedol europoslanec Stanislav Polčák z najväčšej frakcie európskych ľudovcov. Podľa neho je sieť dobíjacích staníc v Česku stále v začiatkoch. „Aj v Českej republike máme veľmi vysoký potenciál rozvoja dostupnosti CNG plynu," povedal europoslanec na utorkovom brífingu s českými novinármi.
Nutnosť budovania infraštruktúry
Rozhodnutie Európskeho parlamentu privítala Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA). „Sme radi, že poslanci Európskeho parlamentu vložili do tohto nariadenia väčšie ambície a zvýšili národné ciele pre dobíjacie stanice aj vodíkové čerpacie stanice v porovnaní s návrhom Európskej komisie," uviedla generálna riaditeľka ACEA Sigrid de Vriesová. „Koniec koncov infraštruktúra je popri cenovo dostupných vozidlách s nulovými emisiami nevyhnutnou súčasťou rovnice dekarbonizácie dopravy," dodala.
Rovnaká požiadavka ako v prípade dobíjacích staníc pre elektromobily má platiť aj pre nákladné vozidlá a autobusy, ale len na hlavných ťahoch transeurópskej dopravnej siete. Pre veľmi odľahlé regióny či ostrovy by však platili výnimky.
Parlament dnes tiež prijal rokovaciu pozíciu k návrhu pre používanie obnoviteľných a nízkouhlíkových palív v námornej doprave. Mandát na rokovanie s členskými štátmi podporilo 451 europoslancov, 137 ich bolo proti a 54 sa hlasovania zdržalo. Návrh sa snaží o to, aby námorný sektor do roku 2025 znížil emisie skleníkových plynov z lodí o dve percentá, o 20 percent do roku 2035 a o 80 percent do roku 2050 v porovnaní s úrovňou v roku 2020.