Ten istý tovar, odlišná cena. Spotrebitelia v jednotlivých krajinách Európskej únie doplácajú na cenové rozdiely pri tovaroch, ako sú čokoláda alebo sušienky, čo ich ročne stojí približne 14 miliárd eur. Informuje o tom Financial Times.
Ministri EÚ tlačia na Brusel, aby zakročil proti nadnárodným spoločnostiam, ktoré nútia maloobchodníkov stanovovať v rôznych krajinách výrazne odlišné ceny za produkt rovnakej značky. Osem vlád predloží Európskej komisii dokument, v ktorom ju žiada o sprísnenie pravidiel jednotného trhu. Zastaviť sa tak má takzvané paralelné obchodovanie v rámci ktorého maloobchodníci nakupujú produkty v inom z členských štátov lacnejšie a predávajú ho drahšie.
Komisia naposledy udelila potravinárskemu gigantu Mondelez, výrobcovi čokolád Toblerone a Milka, sušienok Oreo, ale aj termizovaného syru Philadelphia, pokutu 337,5 milióna eur za obmedzovanie hospodárskej súťaže. Eurokomisárka Margrethe Vestagerová uviedla, že poškodení boli spotrebitelia, ktorí v dôsledku praktík tejto spoločnosti zaplatili za tovar viac. „Je to protizákonné,“ povedala.
S návrhom zakázať „rozdielne ceny v rámci EÚ za rovnaké produkty“ a ukončiť takzvané „teritoriálne obmedzenia dodávok“ (TSC) prišlo Holandsko a krajiny s menším počtom obyvateľov ako Belgicko, Chorvátsko, Dánsko a Grécko s týmto návrhom súhlasia.
Z výskumu holandských úradov vyplýva, že TSC sa vzťahuje na jeden z 25 produktov, pričom ceny sú v priemere o desať percent vyššie ako na najlacnejších trhoch. Štúdia Európskej komisie v 16 členských štátoch v roku 2020 zistila, že TSC stoja spotrebiteľov ročne 14,1 miliardy eur. Holandská ministerka hospodárstva Micky Adriaansensová povedala: „Odstránenie obchodných bariér by malo byť kľúčovou prioritou jednotného trhu. Pomáha to nastaviť spravodlivé maloobchodné ceny potravín a nepotravinových výrobkov, čo je obzvlášť dôležité v časoch vysokých cien pre spotrebiteľov.“