Počet registrácií nových áut v Európskej únii v septembri klesol o 6,1 percenta na 809 163. Podiel hybridných vozidiel na celkovom predaji po prvý raz prekonal podiel áut s benzínovým motorom. Uviedlo to Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA).

Zo štyroch najväčších európskych trhov predaj klesol na troch. Vo Francúzsku o 11,1 percenta, v Taliansku o 10,7 percenta a v Nemecku o sedem percent. Naopak v Španielsku sa predaj áut zvýšil o 6,3 percenta. V Česku predaj vzrástol o šesť percent.

Za deväť mesiacov tohto roka sa predaj zvýšil o 0,6 percenta na takmer osem miliónov vozidiel. V Španielsku a v Taliansku predaj stúpol, vo Francúzsku a Nemecku naopak mierne klesol, v Česku vzrástol o 2,6 percenta.

Nie je to stabilný a spoľahlivý rast trhu

Predaj hybridných elektrických vozidiel sa v septembri zvýšil o 12,5 percenta a podiel na celkovom predaji vzrástol na 32,8 percenta. Odbyt vozidiel s benzínovým pohonom naopak o 17,9 percenta klesol a ich podiel sa znížil na 29,8 percenta. Predaj elektromobilov stúpol o 9,8 percenta, podiel sa zvýšil na 17,3 percenta. Od začiatku tohto roka však počet registrácií elektromobilov klesol o 5,8 percenta. Predaj vozidiel s naftovým motorom sa v septembri prepadol o 23,5 percenta a ich podiel na celkovom predaji predstavoval 10,4 percenta.

Predaj hybridných elektrických vozidiel v EÚ sa v posledných mesiacoch zvyšuje, záujemcovia o kúpu auta ich totiž považujú za cenovo dostupný kompromis medzi plne elektrickým a spaľovacím vozidlom. Hybridné vozidlá kombinujú oba motory. Predaj plne elektrických vozidiel a hybridných áut s možnosťou dobíjania zo zásuvky sa tento rok naopak znižuje, čiastočne pre rozdielne ekologické stimuly v európskych krajinách. Regulačný orgán zaviedol aj vysoké clá v snahe zabrániť predaju lacných čínskych elektromobilov.

Elektrifikované vozidlá, teda plne elektrické, hybridné elektrické a hybridné vozidlá s možnosťou dobíjania, tzv. plug-in, sa v septembri na celkovom predaji podieľali spoločne 56,9 percentami.

„Čísla ukazujú, že k prosperujúcemu trhu s elektromobilmi, ktorý Európa potrebuje, máme ešte ďaleko,“ uviedla generálna riaditeľka ACEA Sigrid de Vriesová. „Nie je to stabilný a spoľahlivý rast trhu, ktorý je pre úspešnú transformáciu ekologickej mobility nevyhnutný,“ dodala.

Brusel clá zavádza

Najväčšou automobilkou zostal v septembri Volkswagen, ktorého predaj sa zvýšil o 0,3 percenta. Na celkovom predaji sa podieľal 26,8 percentami. Z toho predaj českej automobilky Škoda stúpol o 17,3 percenta, naopak predaj Stellantisu o 27,1 percenta klesol a podobne predaj áut značky Renault sa znížil o 1,5 percenta. Predaj Tesly stúpol o 31,2 percenta, na celkovom predaji mala Tesla podiel 3,9 percenta.

Začiatkom tohto mesiaca členské štáty EÚ podporili dodatočné dovozné clá na elektromobily vyrobené v Číne, najvyššie celkové clo tak dosiahne až 45 percent. Brusel clá zavádza, pretože Peking podľa neho poskytuje čínskym výrobcom nespravodlivé dotácie. Peking ale nekalú konkurenciu popiera a pohrozil odvetnými opatreniami.

Ďalšie dôležité správy

KK8 Grünheide - Autá jazdia vedľa továrne Tesla 24. júla 2024 v nemeckom Grünheide. Približne 250-kilogramovú bombu z druhej svetovej vojny zneškodnili v stredu kontrolovaným výbuchom v obci Grünheide pri Berlíne. Bombu objavili na mieste, kde má dôjsť k rozšíreniu továrne spoločnosti Tesla na výrobu elektromobilov a kde už nejaký čas protestujú environmentálni aktivisti. FOTO TASR/DPA
24.07.2024, Brandenburg, GrĂĽnheide: Autos fahren auf der StraĂźe L38 an der Tesla Gigafactory vorbei. In der N
Neprehliadnite

Globálny trh s novými automobilmi by sa mohol čoskoro zotaviť