Napriek európskym nariadeniam, ktoré zavádzajú prísnejšie pravidlá pre výrobcov pneumatík, slovenskí vodiči môžu byť pokojní. Od októbra u nás nedochádza k žiadnym legislatívnym zmenám týkajúcim sa povinnosti používať len zimné pneumatiky s alpským symbolom. Ministerstvo dopravy SR potvrdzuje, že sprísnené pravidlá týkajúce sa označovania zimných pneumatík platia výlučne pre výrobcov a nijako sa netýkajú spotrebiteľov.

„Predpisy o typovom schvaľovaní vozidiel a ich systémov, komponentov alebo samostatných technických jednotiek stanovujú v prípade sprísnenia technických požiadaviek termín, od kedy výrobcovia musia plniť nové technické požiadavky a zároveň stanovujú, do kedy je možné tieto výrobky v prípade neplnenia nových technických požiadaviek uvádzať na trh,“ uviedol riaditeľ štátneho dopravného úradu Ľubomír Moravčík.

Ako doplnil, tieto termíny nemajú nič spoločné s používaním vozidiel a ich systémov, komponentov alebo samostatných technických jednotiek pokiaľ boli výrobcom uvedené na trh v správnom termíne. Na Slovensku je používanie zimných pneumatík povinné pre osobné vozidlá v prípade, ak sú cesty pokryté súvislou vrstvou snehu, ľadu alebo námrazy. Zimné pneumatiky musia mať minimálnu hĺbku dezénu 3 mm. Vozidlá nad 3,5 tony musia byť vybavené takými pneumatikami aspoň na jednej z hnacích náprav v čase od 15. novembra do 31. marca.

„Čo sa týka používania ľudovo nazývaných zimných pneumatík, tak na Slovensku nedochádza k žiadnej zmene ani k tomu, že by malo dôjsť k povinnej výmene týchto pneumatík. Stále platí ustanovenie zákona o cestnej premávke, ktoré umožňuje používanie pneumatík na jazdu na snehu označené alpským symbolom ale tiež aj používanie pneumatík s označením 'M+S', 'M.S' alebo 'M&S.',“ dodal riaditeľ odboru dopravnej polície Prezídia Policajného zboru Juraj Tlacháč.

Zatiaľ čo symbol M+S označuje pneumatiky vhodné do veľmi ľahkých zimných podmienok, ako je blato alebo snehová kaša, pneumatiky s označením 3PMSF musia prejsť prísnymi testami, ktoré overujú ich schopnosť zabezpečiť dostatočnú trakciu a brzdný výkon aj v extrémnych zimných podmienkach na zasnežených cestách. Dezén týchto pneumatík je navrhnutý s viacerými lamelami, čo zvyšuje ich schopnosť lepšie sa „zahryznúť“ do snehu alebo ľadu​.

A kedy by mali vodiči prezúvať na zimné pneumatiky? Podľa odborníkov nie je vhodné čakať až na prvý sneh. „Najlepším pravidlom je držať sa teploty 7 °C. Keď teploty, najmä v noci, klesnú pod túto hranicu, je čas na prezutie. Okrem toho je dôležité pripomenúť, že zákon na Slovensku stanovuje minimálnu hĺbku dezénu pre zimné pneumatiky 3 mm, aby sa zabezpečila maximálna bezpečnosť,“ hovorí Roman Moško zo spoločnosti Continental​.

Mnohé európske krajiny majú rozdielne predpisy týkajúce sa zimných pneumatík, preto by si vodiči pred vycestovaním do zahraničia mali naštudovať povinnosti vyplývajúce z legislatívy jednotlivých krajín.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia
Neprehliadnite

Číňania plánujú na Slovensku vybudovať fabriku s nulovou uhlíkovou stopou a vývojové centrum