Napriek európskym nariadeniam, ktoré zavádzajú prísnejšie pravidlá pre výrobcov pneumatík, slovenskí vodiči môžu byť pokojní. Od októbra u nás nedochádza k žiadnym legislatívnym zmenám týkajúcim sa povinnosti používať len zimné pneumatiky s alpským symbolom. Ministerstvo dopravy SR potvrdzuje, že sprísnené pravidlá týkajúce sa označovania zimných pneumatík platia výlučne pre výrobcov a nijako sa netýkajú spotrebiteľov.
„Predpisy o typovom schvaľovaní vozidiel a ich systémov, komponentov alebo samostatných technických jednotiek stanovujú v prípade sprísnenia technických požiadaviek termín, od kedy výrobcovia musia plniť nové technické požiadavky a zároveň stanovujú, do kedy je možné tieto výrobky v prípade neplnenia nových technických požiadaviek uvádzať na trh,“ uviedol riaditeľ štátneho dopravného úradu Ľubomír Moravčík.
Ako doplnil, tieto termíny nemajú nič spoločné s používaním vozidiel a ich systémov, komponentov alebo samostatných technických jednotiek pokiaľ boli výrobcom uvedené na trh v správnom termíne. Na Slovensku je používanie zimných pneumatík povinné pre osobné vozidlá v prípade, ak sú cesty pokryté súvislou vrstvou snehu, ľadu alebo námrazy. Zimné pneumatiky musia mať minimálnu hĺbku dezénu 3 mm. Vozidlá nad 3,5 tony musia byť vybavené takými pneumatikami aspoň na jednej z hnacích náprav v čase od 15. novembra do 31. marca.
„Čo sa týka používania ľudovo nazývaných zimných pneumatík, tak na Slovensku nedochádza k žiadnej zmene ani k tomu, že by malo dôjsť k povinnej výmene týchto pneumatík. Stále platí ustanovenie zákona o cestnej premávke, ktoré umožňuje používanie pneumatík na jazdu na snehu označené alpským symbolom ale tiež aj používanie pneumatík s označením 'M+S', 'M.S' alebo 'M&S.',“ dodal riaditeľ odboru dopravnej polície Prezídia Policajného zboru Juraj Tlacháč.
Zatiaľ čo symbol M+S označuje pneumatiky vhodné do veľmi ľahkých zimných podmienok, ako je blato alebo snehová kaša, pneumatiky s označením 3PMSF musia prejsť prísnymi testami, ktoré overujú ich schopnosť zabezpečiť dostatočnú trakciu a brzdný výkon aj v extrémnych zimných podmienkach na zasnežených cestách. Dezén týchto pneumatík je navrhnutý s viacerými lamelami, čo zvyšuje ich schopnosť lepšie sa „zahryznúť“ do snehu alebo ľadu.
A kedy by mali vodiči prezúvať na zimné pneumatiky? Podľa odborníkov nie je vhodné čakať až na prvý sneh. „Najlepším pravidlom je držať sa teploty 7 °C. Keď teploty, najmä v noci, klesnú pod túto hranicu, je čas na prezutie. Okrem toho je dôležité pripomenúť, že zákon na Slovensku stanovuje minimálnu hĺbku dezénu pre zimné pneumatiky 3 mm, aby sa zabezpečila maximálna bezpečnosť,“ hovorí Roman Moško zo spoločnosti Continental.
Mnohé európske krajiny majú rozdielne predpisy týkajúce sa zimných pneumatík, preto by si vodiči pred vycestovaním do zahraničia mali naštudovať povinnosti vyplývajúce z legislatívy jednotlivých krajín.