Prvých lietajúcich taxíkov by sa Európa mohla dočkať v roku 2024. Vyhlásil to v stredu šéf Agentúry Európskej únie pre bezpečnosť letectva (EASA) Patrick Ky. Konceptom mestskej leteckej mobility (Urban Air Mobility, UAM), teda vývojom prostriedkov, ktoré budú prepravovať pasažierov, aj náklad sa zaoberá viac než šesť európskych firiem.

Som presvedčený, že letecké taxíky by sa mohli začať komerčne využívať v roku 2024 alebo 2025," konštatoval P. Ky. Segment mestskej leteckej mobility bude podľa agentúry EASA v roku 2030 predstavovať v Európe trh s veľkosťou 4,2 miliardy eur, ktorý vytvorí vyše 90-tisíc pracovných miest. Z hľadiska globálneho trhu by malo byť 31 percent nových technológií v tejto oblasti práve pôvodom z Európy.

digitalizacia, skolstvo
Neprehliadnite

Top technologické udalosti: Milióny do digitalizácie, aplikácie pre očkovaných a Orange s 5G

V niektorých prípadoch začala EASA certifikáciu návrhov. Prvé stroje s nižšou hmotnosťou by tak mohli dostať zelenú okolo roku 2024.

Nemecký start-up Volocopter a ďalšie podporovatelia projektu, ako napríklad spoločnosť Aéroports de Paris, ktorá spravuje parížske letiská Roissy a Orly, chcú technológiu predviesť počas letných olympijských hier, ktoré sa budú konať v roku 2024 v Paríži.

Podpora verejnosti

EASA sa zaoberá aj projektmi prepravy pasažierov s pilotom, ale aj bezpilotnou prepravou nákladu. Úplne autonómne prostriedky leteckej dopravy v mestách sú však ešte niekoľko rokov vzdialené, uviedol P. Ky. Agentúra zároveň zverejnila štúdiu, podľa ktorej sa stroje s vertikálnym vzletom a pristátím, označované ako eVTOL a poháňané batériou, tešia podpore verejnosti.

Zhruba 71 percent opýtaných v šiestich mestských oblastiach uviedlo, že by služby leteckého taxi alebo doručovania tovaru autonomnými dronmi využili. Najväčšiu starosť by im však robila otázka bezpečnosti, hluk a taktiež vplyv na vtáky a hmyz. V prípade dronov vzniesli aj otázku kybernetickej bezpečnosti.