Automobilky Volkswagen, Renault a Stellantis rozmýšľajú ako vyrábať lacnejšie elektrické vozidlá, aby odvrátili existenčné hrozby zo strany silnejších konkurentov, najmä čínskych výrobcov a americkej Tesly. Informuje o tom Bloomberg.
Existuje „riziko, že v budúcnosti sa spoločnosti, ktoré nie sú schopné čeliť čínskej konkurencii, dostanú do problémov,“ povedal Carlos Tavares, generálny riaditeľ Stellantisu – spoločnosti, ktorá vznikla v roku 2021 fúziou talianskeho Fiatu a francúzskej PSA Group. Už predtým jej šéf povedal, že európsky automobilový priemysel bude čeliť „krvavému kúpeľu“, ak sa neprispôsobí. Zavádzanie elektromobilov nepokračuje podľa predpokladov. Najbližšie mesiace budú pre autovýrobcov kľúčové.
Podľa agentúry BloombergNEF bude predaj plne elektrických áut v tomto roku rásť najpomalším tempom od roku 2019, čo zintenzívni konkurenciu. Niektoré automobilky pristúpili k rozsiahlym zľavám, pričom výrazný vplyv na trhu pocítila aj Tesla. Prepad akcií o 20 percent v tomto roku vymazal z trhovej kapitalizácie spoločnosti približne 150 miliárd dolárov – viac ako dvojnásobok hodnoty Volkswagenu.
V roku 2025 vstúpia v Európskej únii do platnosti prísnejšie emisné pravidlá, čo znamená, že výrobcovia musia predávať viac áut na batérie, inak budú čeliť mastným pokutám. V najhoršom scenári by Volkswagen mohol dostať pokuty vo výške viac ako dve miliardy eur, ak dostatočne nezníži emisie svojho vozového parku.
Ak sa európskym výrobcom áut nepodarí prísť s fungujúcim plánom B, odvetvie, ktoré zamestnáva približne 13 miliónov ľudí a predstavuje sedem percent hospodárstva EÚ, čakajú vážne otrasy. „Minuli sme miliardy na to, aby sme umožnili elektrickú mobilitu,“ povedal Holger Klein, generálny riaditeľ spoločnosti ZF Friedrichshafen, nemeckého výrobcu dielov, ktorý celosvetovo zamestnáva približne 165-tisíc ľudí. „Teraz otázka znie: Máme správne parametre?“
Generálny riaditeľ Renaultu Luca de Meo obhajuje alianciu podobnú tej, ktorú vytvorili európski výrobcovia lietadiel spojením aktív v Nemecku, Francúzsku, Španielsku a Spojenom kráľovstve, aby mohli súperiť s americkým Boeingom. Argumentoval, že „automobilový Airbus“ by pomohol zdieľať obrovské náklady na výrobu lacných elektromobilov.