Snaha spoločnosti Alphabet, materského koncernu Googlu, dobehnúť Apple a Samsung na trhu s tzv. nositeľnou elektronikou, kúpou výrobcu fitnes náramkov a inteligentných hodiniek Fitbit, narazila v utorok na prekážku. Európska komisia (EK) začala totiž túto transakciu vyšetrovať.
Komisia k tomu pristúpila aj napriek sľubu Google, že nebude používať údaje z náramkov na cielenú reklamu. EK, ktorá má funkciu protimonopolného regulačného úradu v európskom bloku, v tejto súvislosti uviedla, že sľub Google jej nestačí na zmiernenie obáv.
Google predlžuje prácu svojich zamestnancov z domu na najbližší rok
„Navrhovaná transakcia by ďalej posilnila pozíciu spoločnosti Google na trhoch online reklamy zvýšením už aj tak veľkého množstva zozbieraných údajov, ktoré by mohla použiť na personalizáciu zobrazovaných reklám," vyhlásila Komisia.
Podľa Komisie údaje zozbierané prostredníctvom elektroniky, ktorá sa nosí na zápästí, sa javia ako dôležitá výhoda v online reklame. Konkrétne dohoda by Google poskytla výhodu pri prispôsobovaní reklám vo vyhľadávacích nástrojoch na mieru danému užívateľovi a sťažila by súperom konkurenciu. V konečnom dôsledku by to mohlo viesť k vyšším cenám pre inzerentov a vydavateľov.
Štátny softvérový dom? Tento Matovičov spôsob digitalizácie Slovenska zdá sa trochu nešťastným
Vyšetrovanie sa zameria aj na digitálnu zdravotnú starostlivosť a na to, či Google so svojím operačným systémom Android pre smartfóny sťaží fungovanie konkurenčných nosičov. Komisia do 9. decembra rozhodne, či dá dohode zelenú, alebo ju zablokuje.
Google tvrdí, že kombinácia jeho hardvéru a hardvéru Fitbit by zvýšila konkurenciu v sektore, v ktorom už pôsobia iní hráči, ako sú spoločnosti Apple, Samsung, Xiaomi, Huawei a ďalšie. Dohoda vyvolala kritiku zo strany poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, súperov na trhu a obhajcov súkromia.
Spoločnosť Fitbit má od 1. štvrťroku 2020 len 3-% podiel na globálnom trhu nositeľnej elektroniky. Výrazne tak zaostáva za Apple s podielom 29,3 percenta a ďalšími súpermi.