Ministerstvo dopravy a Národná diaľničná spoločnosť (NDS) začali pripravovať záložný plán pri výstavbe diaľnic. Časť financií sa zrejme presunie z prioritnej košickej diaľnice D1 na kysuckú D3 smerujúcu do Čiech a Poľska. Dôvodom je obava, že rôzne problémy a meškania na úsekoch D1 spôsobia nevyčerpanie eurofondov. Ak sa peniaze nepresmerujú, môžu prepadnúť.

Prípravy na dvoch úsekov D3 už NDS urýchľuje. Podľa investičnej riaditeľky Viktórie Chomovej majú byť úseky zaradené do súčasného programovacieho obdobia v rámci Operačného programu Doprava.

Na D3 zrýchlene hľadajú podklady k súťaži

V rámci záložného plánu NDS zrýchlene zadala vypracovať dokumentáciu pre vyhlásenie súťaže na výstavbu D3 okolo Žiliny. Len 4,2 kilometra dlhý úsek Žilina Strážov – Žilina Brodno vytiahol rezort zo zásobníka projektov. Kvôli autorským právam sa štátna zákazka na projekty zo Strážova po Brodno zadala začiatkom augusta rokovacím konaním bez zverejnenia spoločnosti Geoconsult za 119-tisíc eur. Firma má veľmi krátky čas - necelý mesiac na to, aby vypracovala súťažné podklady podľa metódy „žltý FIDIC“. Tá počíta s tým, že stavebná firma ešte môže zasahovať do projektov a sama si vybavuje stavebné povolenia.

"Podklady predpokladáme spracovať do konca augusta, v septembri bude vyhlásené verejne obstarávanie na zhotoviteľa stavby. Výstavba by mala prebiehať od januára 2013 do decembra 2015," uviedol pre TREND hovorca NDS Marcel Jánošík.

Úsek bol pripravený na výstavbu už v roku 2010. Rozbehnutú súťaž o staviteľa však zastavil Úrad pre verejné obstarávanie tesne pred podpisom zmluvy s najlacnejšou firmou. Krajský súd v Bratislave neskôr rozhodol, že zrušenie súťaže bolo neoprávnené. Vtedajší minister dopravy Ján Figeľ (KDH) však už súťaž neobnovil a úsek vo svojom diaľničnom pláne posunul až za horizont roka 2015. Argumentoval, že Slovensko má prioritnejšie ciele na D1.

Aj D3 má riziká v čase

Aj záložný plán má však riziká v časových termínoch. Ide o zložitú stavbou, takmer polovicu úseku tvoria mosty ponad Vodnú nádrž Hričov, druhú polovicu tvorí tunel. Šibeničný plán na výstavbu bude možné dodržať, len ak sa hladko a rýchlo vyberie stavená firma a v priebehu štyroch mesiacov sa začne stavať. Väčšina súťaží na štátne diaľničné zákazky však trvá oveľa dlhšie najmä pre námietky a protesty súperiacich firiem.

Doba výstavby naplánovaná na 36 mesiacov je na hranici stavebných možností aj pre dvojkilometrový tunel Považský Chlmec. Pôvodne sa v koncepčných dokumentoch rezortu dopravy počítalo s dlhším termínom výstavby o pol roka.

Či sa bude po tejto časti diaľnici na prelome rokov 2015 – 2016 naozaj jazdiť, je navyše otázne, pretože "úsek je potrebné dávať do užívania s časťou z nadväzujúceho úseku D3 Žilina Brodno - Kysucké Nove Mesto a to s križovatkou Brodno, kde sa úsek napája na ostatnú cestnú sieť," uvádza NDS. Nadväzujúci úsek sa však má začať stavať len o tri roky.

Dokončenie úseku nazývaného tiež severozápadný obchvat Žiliny je naplánované na december 2015, čo je posledný možný termín na dokončenie stavieb financovaných z eurofondov súčasného rozpočtového obdobia.

Ďalšie časti D3

Zo súčasného rozpočtu Operačného programu Doprava sa má financovať aj 12-kilometrový úsek D3 od Svrčinovca po Skalité. Diaľničná spoločnosť má už niekoľko dní na stole ponuky stavebných spoločností. Rezort dopravy aj NDS však zostali zaskočení – ponuky sú oveľa drahšie, než sa čakalo. Najlacnejšia od konzorcia vedeného Váhostavom - SK predstavuje 330 miliónov eur. Cena je len o pár percent nižšia ako určovala štátna expertíza (366 miliónov eur). Nezopakovali sa tak zníženia realizačnej ceny o 25 až 60 percent oproti expertíze, aké sa prejavili v iných diaľničných súťažiach za posledný rok a pol. Nepomohlo ani konkurenčné súperenie firiem, ani súboj o lukratívnu štátnu zákazku.

Preto ak sa NDS rozhodne stavať tento úsek z programu Doprava, je jasné, že sa neujdú financie na niektoré časti D1. Úsek má takisto riziká v časovom horizonte, pôvodná doba výstavby tri roky a osem mesiacov sa teraz znížila na presne tri roky (1095 dní). Zmluva sa podľa odhadov podpíše v septembri, stavať sa začne do konca roka. Stavbári na ťažký úsek s dvoma malými tunelmi nebudú mať časovú rezervu.

Meškanie D1

Citlivé rozhodnutia o presune peňazí či výber úsekov, ktoré bude Slovensko chcieť od Bruselu preplatiť, potrebuje minister dopravy Ján Počiatek urobiť už v priebehu niekoľkých týždňov. Musí totiž zohľadniť, ktoré úseky na D1 či D3 je reálne možné dostavať do roku 2015, aby bolo splnené pravidlo o ukončení investície tri roky po skončení programovacieho obdobia. V operačnom programe zostáva nezazmluvnených ešte 336 miliónov eur vrátane slovenského spolufinancovania (údaj z júna 2012) , ktoré sú vymedzené na výstavbu diaľnic.

Situácia na D1 je pritom zložitá. Z troch úsekov, ktoré sa na D1 stavajú (obe časti Jánovce - Jablonov, Fričovce – Svinia, Dubná Skala – Turany), zatiaľ Brusel neodobril na preplatenie ani jeden. Na štvrtý úsek (Hubová - Ivachnová) môže Slovensko žiadať peniaze až po zazmluvnení staviteľa. Súťaž sa pre obštrukcie preťahuje už pol roka. Najnovšie tento týždeň Úrad pre verejné obstarávanie námietky odmietol a tak by NDS mala čoskoro určiť víťaza. Ďalší úsek, kde pokročila príprava (Višňové-Dubná Skala) už nie je možné financovať zo súčasného OPD, pretože realizácia výrazne presahuje rok 2015. A pri najproblematickejšom úseku medzi Martinom a Ružomberkom (Turany – Hubová) sa musí doriešiť spor s ekológmi o trasu diaľnice a presvedčiť Brusel o tom, že plán nemá drastické dopady na prírodu.

Výstavba diaľnice D3

Žilina Strážov – Žilina Brodno (4,3 km)

  • január 2013 až december 2015
  • odhadovaná cena 275 miliónov eur (posledná expertíza)
  • pripravuje sa dokumentácia na jesennú súťaž na zhotoviteľa

Žilina Brodno – Kysucké Nové Mesto (11,1 km)

  • výstavba plánovaná na marec 2015 až marec 2019
  • odhadovaná cena 381 miliónov eur (potreba aktualizovať)
  • súčasťou je tunel Kysuca (0,5 km)

Kysucké Nové Mesto – Oščadnica (10,8 km)          

  • výstavba plánovaná na január 2014 až január 2019
  • odhadovaná cena 293 miliónov eur

Oščadnica – Čadca Bukov (4,0 km)

  • výstavba plánovaná na jún 2015 až jún 2018
  • polovičný profil je už hotový od roku 2005 - obchvat Čadce
  • stavať sa začalo v roku 1996 - omeškanie pre tunel Horelica (0,5 km)

Čadca Bukov – Svrčinovec (5,7 km)

  • výstavba plánovaná na apríl 2014 až október 2017
  • odhad nákladov 195 miliónov eur

Svrčinovec – Skalité (12,3 km)

  • výstavba na jeseň 2012 až jeseň 2015
  • odhadovaná cena 365 mil. eur
  • ponuky firiem otvárané pred pár dňami, najlacnejšia od konzorcia vedeného Váhostavom 330 miliónov eur
  • súčasťou sú tunely Svrčinovec (0,5 km) a Poľana (0,9 km)

PRAMEŇ: NDS, TREND

Ilustračné foto na titulke - Maňo Štrauch