Stavebníctvo by malo spomaliť svoj vyše 12 percentný minuloročný prepad na približne polovicu. Štát totiž sľubuje rýchle a masívne míňanie eurofondov najmä na výstavbu dopravnej infraštruktúry.
Premiér R. Fico na otvorení stavebného veľtrhu Coneco v Bratislave sľúbil podporu veľkých stavieb, ktorá by mohla ročne naštartovať až 0,4 percenta výkonu ekonomiky. Preto chce premiér v Bruseli lobovať za akceptovanie slovenských predstáv o smerovaní eurofondových miliárd rozpočtových na roky 2014 až 2020. Pôjde o delenie 15 až 16 miliárd eur z európskych zdrojov.
Brusel však zatiaľ podľa premiéra odmieta slovenské predstavy - míňať tieto peniaze na školskú, zdravotnícku infraštruktúru alebo na cesty druhej a tretej triedy, osvetlenia obcí či na stavby v oblasti cestovného ruchu. Odmietavé stanovisko dáva Brusel aj k projektom infraštruktúry verejnej správy. R. Fico však zdôraznil, že týchto cieľov sa Slovensko nevzdá.
,,Ak niekto od nás niekto chce, aby sme dodržali trojpercentný deficit verejných financií a mali pozitívny hospodársky rast. Ak niekto rešpektuje, že 75 percent všetkých verejných investícií je zo zdrojov EÚ, nemôže nás nútiť, aby sme míňali na zbytočné rekvalifikácie a preškoľovanie ľudí,“ zdôraznil premiér Fico. Stavebné zákazky v regiónoch by mali byť prioritami pri určovaní šiestich programov, cez ktoré eurofondy pretečú.
Znova sľub 8 miliárd eur
Premiér R. Fico znova hovoril o sume až 8 miliárd preinvestovanej štátom v priebehu štyroch rokov. Čo sa v tejto sume skrýva je však zatiaľ tajomstvom. Ministerstvo dopravy na vysvetlenie doplnilo len to, že ide o kombináciu peňazí z eurofondov zo súčasných programov aj tých nasledujúcich , ktoré budú Bruselom pridelené v rozpočte pre roky 2014 až 2020. A k tomu sa ráta aj s dvoma súkromnými projektmi. Konkrétne sumy však zatiaľ nevie vyčísliť.
Podľa prepočtov Trendu minimálne polovicu tvoria otázne zdroje – a to nové eurofondy či ďalšie súkromno-verejné projekty podobné ako súkromná diaľnica R1 Pribina z Nitry do Zvolena. Oba tieto zdroje ešte nie sú samozrejmosťou.
Celkovú sumu pridelenú Bruselom na eurofondy pre roky 2014 až 2020 Slovensko síce pozná, ale jasná nie je štruktúra cieľov a druhy projektov, ktoré sa budú môcť financovať. Podobne prípadné súkromné PPP projekty zatiaľ nie sú konkretizované z hľadiska počtu kilometrov či aspoň odhadovaných investičných nákladov.
Stovky kilometrov diaľnic
Minister dopravy Ján Počiatek pri otváraní stavebného veľtrhu Coneco v Bratislave sľúbil v najbližších štyroch rokoch rozostavať 310 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest a skoro 80 kilometrov železničných tratí. Upokojoval stavebníkov, že dve novely zákona o verejnom obstarávaní navyše zrýchlia prideľovanie štátnych zákaziek. Celková zmena podmienok vo verejných tendroch začne platiť od júla.
Napriek týmto ubezpečeniam až sedem z desiatich prítomných top manažérov stavebných firiem pri hlasovaní v otvorenej diskusii pri otváraní Coneca uviedlo, že problémom deklarovaného tempa môže byť práve zdĺhavé tendrovanie.
Národná diaľničná spoločnosť spustila v marci súťaže na výstavbu piatich úsekov diaľnic a rýchlostných ciest v dĺžke 45 kilometrov. Ďalších vyše 40 km je zakonzervovaných v nekonečne sa predlžujúcich tendroch na výber súkromného zhotoviteľa. ,,Okrem toho chceme rozostavať 77 kilometrov železničných tratí a 75 kilometrov odovzdať,“ tvrdil J. Počiatek.
Ilustračné foto - Maňo Štrauch