Bruselu tiež dávajú právomoc kontrolovať úrady pre schvaľovanie vozidiel jednotlivých členských štátov, iniciovať stiahnutie áut z trhu a uložiť vysoké pokuty výrobcom a technickým službám. Pravidlá sú reakciou na škandál s emisiami naftových vozidiel automobilky Volkswagen, informovala vo štvrtok agentúra Reuters.

Rokovania sa tiahli takmer dva roky. Nemecko a Taliansko podľa diplomatov tento týždeň upustili od nesúhlasu s tým, aby Európska komisia (EK) získala právo väčšieho dohľadu, aby sa znovu neopakovala aféra dieselgate, ako je škandál Volkswagenu označovaný.

„Som rada, že sa po takmer dvoch rokoch rokovaní podarilo presadiť kľúčové prvky nášho návrhu, ktorými sú okrem iného skutočný dohľad EÚ a jej výkonné právomoci,“ uviedla komisárka zodpovedná za vnútorný trh, priemysel, podnikanie a malé a stredné podniky Elžbieta Bienkowski. „Sme si vedomí toho, že niektorí výrobcovia automobilov podvádzali a mnoho ďalších využívalo medzery v legislatíve,“ dodala.

Revízia celého systému má podľa komisárky s týmito praktikami skoncovať. Komisia tak bude môcť v budúcnosti vykonávať kontroly áut, iniciovať stiahnutie vozidiel z trhu v rámci EÚ a v prípade porušenia predpisov ukladať pokuty až 30-tisíc eur na jeden automobil.

Podľa súčasných pravidiel schvaľujú nové autá národné úrady, ktoré ako jediné majú tiež právomoc zrušiť týmto vozidlám licenciu.

Vyjednávači nakoniec upustili od snahy EK prerušiť priateľské vzťahy medzi automobilkami a laboratóriami, ktoré využívajú na testovanie áut, zavedením nového systému. V jeho rámci by automobilky neplatili týmto technickým službám za testy priamo.

Predbežnú politickú dohodu, ku ktorej dospeli Európsky parlament, Európska rada a EK v rámci takzvaných trojstranných rokovaniach, teraz musia formálne schváliť Európsky parlament a Európska rada. Nariadenie sa potom stane vo všetkých členských štátoch záväzným od 1. septembra 2020.