Európska únia musí viac podporovať elektromobilitu, inak európski výrobcovia elektromobilov stratia podiel na trhu v prospech Číny. Uvádza to správa neziskovej spoločnosti Transport & Environment (T & E).
Čína expanduje na európsky trh
Správa T & E nazvaná „Od rozmachu k brzde: zastavuje sa prechod na e-mobilitu?“ konštatuje, že rast predaja elektromobilov v únii sa spomaľuje. Plne elektrizované autá tvorili 11 percent predaja v prvej polovici roka 2022, zatiaľ čo historické trendy naznačovali, že by mal dosiahnuť 13 percent.
Čínski výrobcovia automobilov vrátane BYD a Great Wall Motor sa medzitým snažia posilniť prítomnosť v EÚ a ich elektromobily získali nedávno vysoké hodnotenie čo sa týka bezpečnosti. T & E odhaduje, že elektromobily vyrobené v Číne predstavovali v prvej polovici tohto roka päť percent predaja plne elektrických áut v EÚ a do roku 2025 by mohli mať na trhu 18-percentný podiel.
Zákaz predaja nových vozidiel na fosílne palivá
EÚ v súčasnosti rokuje o balíku návrhov v oblasti klímy, ktorý zahŕňa zákaz predaja nových vozidiel na fosílne palivá od roku 2035. Podľa T & E by sa EÚ mala tohto cieľa držať, postaviť sa proti akýmkoľvek výnimkám pre syntetické palivá v autách, od roku 2025 odstrániť systém merania emisií a využiť fondy EÚ na urýchlenie rozšírenia výroby elektromobilov.
„Neschopnosť výrobcov automobilov v EÚ zvýšiť... ponuku by mohla viesť k tomu, že dostupné modely budú ponúkať zahraniční výrobcovia automobilov a získajú veľký podiel na masovom trhu v Európe,“ uvádza sa v správe. „Ak EÚ nebude schopná účinne regulovať svoj vlastný trh, riskuje stratu svojej ekonomickej suverenity v automobilovom priemysle,“ uzatvára T& E.