Európska komisia by mala tento týždeň zverejniť výšku ciel na dovoz čínskych elektromobilov, ktoré nadmerne dotuje vláda v Pekingu. Tento krok pravdepodobne vyvolá tvrdé slová a možnú odvetu zo strany Číny. USA v máji oznámili až štvornásobné zvýšenie ciel na čínske elektromobily, až na 100 percent. Brusel sa chystá zaviesť svoje clá, aj keď oveľa nižšie pre čínskych výrobcov elektromobilov vrátane západných firiem, ako je Tesla, ktorá vyváža autá z Číny do Európy.
No hoci európske automobilky čelia prílevu lacnejších čínskych elektromobilov, neexistuje podpora pre clá zo strany automobilového priemyslu na kontinente, ktorý sa obáva odplaty zo strany Pekingu. Európske automobilky dovážajú tiež svoje vlastné vozidlá vyrobené v Číne.
Hrozba obchodnej vojny
Prípadná reakcia Pekingu by mohla viesť k obchodnej vojne. Tá môže byť zničujúca pre Európu, keďže je závislá od čínskych dodávateľských reťazcov. Peking opakovane kritizoval vyšetrovanie dotácií a vyzval na spoluprácu. Snažil sa lobovať v jednotlivých krajinách Európskej únie (EÚ), ale neprezradil, aká bude jeho reakcia na clá.
Čína však už začala antidumpingové vyšetrovanie dovozu brandy, prevažne z Francúzska. A v apríli schválila zákon, ktorý má posilniť jej schopnosť zasiahnuť, ak by USA alebo EÚ uvalili clá na čínsky vývoz. Oznámenie EÚ o predbežnom zverejnení výsledkov vyšetrovania prichádza niekoľko týždňov pred termínom 4. júla, keď má Brusel zaviesť dočasné opatrenia. Tie by mohli platiť spätne za predchádzajúcich 90 dní.
Možnosť dohody medzi EÚ a Pekingom
Zainteresované strany dostanú tri pracovné dni na vyjadrenie sa k presnosti výpočtov Komisie. Vyšetrovanie bude pokračovať do konca októbra, kedy sa rozhodne o uložení konečných ciel, zvyčajne na päť rokov. Navrhované clá sa začnú uplatňovať, pokiaľ nebude proti prevažná väčšina vlád v EÚ. To ponecháva čas na uzavretie potenciálnej dohody medzi Bruselom a Pekingom. Čínski predstavitelia dúfajú, že takéto rozhovory povedú k zmierneniu opatrení.
Analytici očakávajú clá medzi desiatimi až 25 percentami. Každých desať percent navyše k už existujúcemu desaťpercentnému poplatku by dovozcov čínskych elektromobilov do EÚ stálo na základe údajov z roku 2023 približne jednu miliardu dolárov. To by bola rana pre čínsky automobilový sektor, ktorý doma zápasí so spomalením dopytu a klesajúcimi cenami.