Freddy Badar je kapitánom vlečného člnu Le Bosphore, ktorý na svojej palube prepravuje kontajnery plné nábytku, elektroniky a oblečenia. Posádka ich v noci naložila z nákladnej lode zakotvenej v prístave Le Havre na severe Francúzska.
Keby tak neurobila, náklad by do cieľovej stanice pokračoval po ceste, čo by si vyžadovalo až 120 kamiónov. Le Bosphore a jej štvorčlenná posádka tak svojou činnosťou zabránili uvoľneniu niekoľkých ton emisií uhlíka do atmosféry.
„Rieka je súčasťou širšieho riešenia pre čistejšiu dopravu a životné prostredie," povedal pre New York Times kapitán Badar.
Potenciál riek
Európska únia zintenzívňuje boj proti zmene klímy. V rámci toho ale potrebuje dekarbonizovať nákladnú dopravu, ktorá je zodpovedná za štvrtinu všetkých svetových emisií skleníkových plynov. Tento cieľ chce dosiahnuť aj pomocou riečnej prepravy.
EÚ v riekach vidí obrovský potenciál, pokiaľ ide o znižovanie kamiónov na cestách, ktoré sú v rámci nákladnej dopravy najväčším zdrojom emisií. Podľa Európskeho zeleného dohovoru chce blok do roku 2050 zdvojnásobiť prepravu pomocou vlečných člnov.
V súčasnosti tvorí riečna preprava menej než dve percentá nákladnej dopravy v Európe. Cestná doprava zodpovedá za 80 percent a železničná za päť. Ak majú byť rieky schopné prepraviť viac tovaru, desiatky rokov staré vodné infraštruktúry vrátane prístavov a plavidiel budú musieť prejsť modernizáciou.
Situáciu navyše sťažuje aj globálne otepľovanie. Dlhodobé suchá, ktoré Európu v posledných rokoch postihli, znefunkčnili niektoré úseky na rieke Rýn a v ohrození je už aj Seina. Hoci nejde o najvyťaženejšiu rieku na kontinente, ambíciou EÚ je premeniť ju na jedno z hlavných experimentálnych centier riečnej dopravy.
„Pracujeme na transformácii, aby sme firmy prinútili vo veľkom zmeniť logistické trasy,“ dodal Stéphane Raison, predseda hlavnej francúzskej prístavnej spoločnosti Haropa, ktorá do projektov na rieke Seina investuje vyše miliardu eur.
Modernizácia plavidiel
Zatiaľ čo väčšinu európskych vlečných člnov poháňa nafta, malá, no rastúca časť odvetvia prispôsobuje plavidlá biopalivám. Na trh prichádzajú aj nové elektrické modely.
Firma Zulu plánuje do prevádzky ako prvá v Európe zaviesť vlečný čln s vodíkovým pohonom. Plavidlo navrhla spoločnosť Sogestran a dokáže prepraviť až 320 metrických ton nákladu, t. j. obsah zhruba 15 kamiónov. „Smerujeme k budúcnosti s čoraz čistejšou dopravou," povedal riaditeľ projektu Florian Levarey.
Pre francúzsky startup Fludis je už ale realitou, keďže jeho flotilu dopravných prostriedkov tvoria dve lode poháňané elektrickými batériami a elektrické bicykle. „Začíname malými krokmi. No práve malé riešenia ako tieto môžu prerásť do niečoho väčšieho a pomôcť zvrátiť globálne otepľovanie,“ dodal šéf startupu Gilles Manuelle.