Prevádzkovatelia internetových platforiem ponesú väčšiu zodpovednosť za obsah príspevkov a budú musieť účinnejšie postupovať proti šíreniu ilegálnych textov či predaju ilegálneho tovaru. Veľké technologické firmy budú zároveň pod hrozbou pokút musieť zmeniť doterajšiu prax často obmedzujúcu činnosť menších konkurentov. Počítajú s tým nové pravidlá fungovania digitálneho trhu a služieb, ktoré dnes navrhla Európska komisia. Dvojicou dlho pripravovaných noriem, ktorá patrila k najočakávanejším návrhom prvého roka práce novej Európskej komisie, reaguje Brusel na rýchly vývoj digitálneho prostredia. Doteraz posledná smernica, ktorou EÚ stanovila pravidlá obchodovania na internete, sa datuje do začiatku tohto storočia.
Internetoví predajcovia chcú, aby sa povolil výdaj tovaru nakúpeného online
„Svet je len jeden, nech online alebo offline. Musíme mať možnosť bezpečne nakupovať a veriť správam, ktoré čítame. Pretože čo je nezákonné offline, je rovnako nezákonné online," vyhlásila dnes podpredsedníčka Európskej komisie Margrethe Vestager. Dnešné návrhy sú podľa nej pre digitálne prevádzky tak významné, ako je semafor pre prevádzku na cestách.
Návrh normy o digitálnych službách zavádza pre prevádzkovateľov internetových stránok povinnosť rýchlo odstraňovať ilegálny obsah, čo bolo doteraz len dobrovoľné. Budú tiež musieť transparentne označovať politickú reklamu alebo poskytovať úradom prístup k algoritmom, na základe ktorých cielia reklamu na konkrétnych užívateľov. Novo budú musieť vedieť identifikovať toho, kto prostredníctvom nich porušuje zákon napríklad predajom ilegálneho tovaru.
Nová dohoda EÚ má zastaviť šírenie teroristických obsahov na internete
Druhá norma o digitálnom trhu je zameraná na veľké firmy, ktoré majú v krajinách EÚ najmenej 45 miliónov užívateľov. Komisia chce stanoviť zoznam firiem označovaných ako „Gatekeepers", teda subjektov zásadne ovplyvňujúcich prístup na internet a jeho fungovanie. Pre firmy ako Amazon, Facebook či Google tak majú podľa návrhu platiť nové povinnosti, okrem iného nutnosť zabezpečiť fungovanie softvéru či aplikácií menších firiem a jeho prepojiteľnosť s vlastnými službami. Užívatelia tiež dostanú možnosť odinštalovať softvér nastavený výrobcom, v čom im veľké firmy mnohokrát bránia. Za odmietnutie spolupráce s úradmi bude hroziť pokuta až do výšky desatiny ich ročného obratu. Návrhy komisie budú od budúceho roka posudzovať členské štáty a Európsky parlament, ktoré v nich môžu vyjednať rad zmien. Aj vzhľadom k niektorým požiadavkám europoslancov smerom k vyššej ochrane súkromia užívateľov internetu sa očakáva, že zavedenie nových pravidiel môže trvať aj niekoľko rokov.