Záujem fanúšikov o miesto v hľadisku počas prestížnych športových udalostí od pretekov Formuly 1 po Letné olympijské hry rastie. Športový turizmus je preto dnes jedným z najrýchlejšie sa rozvíjajúcich odvetví cestovného ruchu. Podľa portálu CNBC to vyplynulo z údajov Svetovej organizácie cestovného ruchu OSN.

Tento trh je obrovský a bude rásť dovtedy, kým budú existovať nové príležitosti či už z hľadiska zápasov alebo súťaží, vysvetlila profesorka a riaditeľka programu športového manažmentu na Univerzite Georgea Washingtona Lisa Delpyová Neirottiová.

Čoraz viac profesionálnych tímov musí na zápasy cestovať do zahraničia a ich fanúšikovia ich s radosťou nasledujú. Športoví turisti tu potom utrácajú peniaze za ubytovanie v hoteloch, jedlo v reštauráciách, tankovanie paliva, nakupovanie v miestnych obchodoch či návštevy iných turistických atrakcií.

Druhá šanca pre krajiny

Pre niektoré krajiny sú športové udalosti príležitosťou, ako zvýšiť svoje medzinárodne postavenie. „Saudská Arábia – podobne ako Čína, Katar a mnohé ďalšie krajiny, využíva šport na to, aby krajinu predstavila nielen návštevníkom, ale aj divákom doma,“ vysvetlila Delpyová Neurottiová. Kritici tvrdia, že krajina sa investíciami do športu snaží iba napraviť svoj naštrbený imidž v oblasti dodržiavania ľudských práv.

Hlavným cieľom športového cestovného ruchu je ale zvýšiť počet turistov, a to hlavne mimo sezónu. Ceny singapurských hotelov počas víkendu, keď sa konali preteky Formuly 1, stúpli na 590 singapurských dolárov (403 eur), pričom väčšina z nich dosiahla vyše 90-percentnú obsadenosť.

Webová stránka pre rezerváciu cestovateľských zážitkov GetYourGuide uviedla, že počet rezervácií so športovou tematikou vzrástol od roku 2019 o 130 percent. Väčšina z nich pochádza od turistov z Veľkej Británie, Spojených štátov, Nemecka a Francúzska.

Medzi najpopulárnejšie športové zážitky tento rok patrili prehliadky technologického centra firmy McLaren v Spojenom kráľovstve, Fenway parku v Bostone a budovy Madison Square Garden v New Yorku.

Len pre vybraných

Luxusná cestovná spoločnosť AMPM si za štandardné členstvo ročne účtuje osemtisíc dolárov. Pre náročnejších klientov má ale k dispozícií elitný program za 30-tisíc dolárov. Za túto cenu im spoločnosť dokáže zabezpečiť vstup na významné udalosti, akými sú Newyorský týždeň módy či tenisový turnaj US Open.

„Ďalšie športové zážitky, ktoré sme pre našich členov zorganizovali, zahŕňajú návštevu boxov Formuly 1 či lístky do prvého radu na zápasy NBA a prístup do šatní,“ povedal spoluzakladateľ spoločnosti Laurent Baud.

Aj spoločnosť GR8 organizuje pre turistov jedinečné luxusné zážitky. Už teraz si jej klienti objednávajú pobyty v rámci Letných olympijských hier, ktoré sa budú konať v roku 2024 vo Francúzsku. V balíku sú lístky na otvárací ceremoniál, vstup do olympijskej dediny a osobné stretnutia s trénermi a športovcami.

Ďalšie dôležité správy

Kamila Kurpašová
Neprehliadnite

Na cestovanie nemusíte mať veľa peňazí. Mladá Slovenka radí, ako si majú ľudia plniť sny