Nebezpečná situácia v Červenom mori a rastúce sadzby za nákladnú dopravu nútia kupcov, aby hľadali iné zdroje ropy, keďže počet tankerov smerujúcich cez Suezský prieplav klesá.

Útoky na obchodné lode v Červenom mori rozdeľujú trh s ropou, pričom jeden obchodný región sa sústreďuje okolo Atlantiku a druhý zahŕňa Perzský záliv, Indický oceán a východnú Áziu. Medzi týmito oblasťami existuje stále presun, ale cez dlhšiu a nákladnejšiu trasu, okolo južného cípu Afriky. Najnovšie nákupné modely pritom naznačujú, že prepojenie medzi týmito regiónmi slabne.

Podľa obchodníkov niektoré rafinérie v Európe minulý mesiac namiesto nákupu irackej ropy uprednostnili dodávky zo Severného mora a Afriky. V Ázii viedol prudký nárast dopytu po rope k strmému zvýšeniu spotových cien v polovici januára. Vývoz ropy z USA do Ázie sa medzitým minulý mesiac oproti decembru prepadol o viac ako tretinu, ukázali údaje o sledovaní lodí od spoločnosti Kpler.

Tranzit ropných tankerov cez Suezský prieplav klesol

Fragmentácia trhu s ropu nebude trvalá, ale momentálne sťažuje krajinám diverzifikáciu dodávok. V prípade rafinérií to obmedzuje ich flexibilitu pri reakcii na rýchlo sa meniacu dynamiku trhu a v konečnom dôsledku to môže znížiť ich marže. Hľadanie rovnováhy medzi bezpečnosťou dodávok a maximalizáciou zisku je tak veľmi náročné.

Tranzit ropných tankerov cez Suezský prieplav klesol v decembri oproti novembru o 23 percent podľa správy Kpler z 30. januára. Tento pokles bol ešte výraznejší v prípade skvapalneného ropného plynu LPG (o 65 percent) a skvapalneného zemného plynu LNG (o 73 percent).

Na produktových trhoch to najviac ovplyvnilo toky nafty a leteckého paliva z Indie a Blízkeho východu do Európy a dodávky európskeho vykurovacieho oleja a benzínu do Ázie.

Diverzifikácia je možná, ale za vyššiu cenu

Sadzby pre tankery do severozápadnej Európy od polovice decembra zároveň vyskočili približne o polovicu, uviedla spoločnosť Kpler.

„Diverzifikácia je stále možná, ale za vyššiu cenu,“ poznamenal Giovanni Staunovo, komoditný analytik UBS Group. Dodal, že ak to nemôže byť prenesené na konečného spotrebiteľa, zníži to marže rafinérií.

Analytici neočakávajú, že situácia v Červenom mori povedie k dlhodobému preskupeniu tokov ropy, ale upozorňujú, že nemožno ani očakávať vyriešenie konfliktu v blízkej budúcnosti. Namiesto toho existuje značné riziko ďalších problémov, najmä po útoku jemenských militantov na tanker prepravujúci ruské palivo koncom januára. Tento útok prekvapil, pretože militanti podporovaní Iránom predtým naznačili, že ruské a čínske lode nebudú ich terčom.

Ďalšie dôležité správy

JB 60 Adenský záliv - Na snímke zverejnenej indickým námorníctvom 27. januára 2024 horiaci ropný tanker Marlin Luanda po útoku húsíov v Červenom mori. Americké ozbrojené sily v sobotu skoro ráno zneškodnili protilodnú strelu, ktorú sa smerom do Červeného mora chystali odpáliť jemenskí povstalci húsíovia. Tí v piatok večer zaútočili na ropný tanker v Adenskom zálive, na ktorom následne vypukol požiar. TASR správu prevzala z agentúr AP, DPA a webovej stránky stanice BBC. FOTO TASR/AP

In this phot
Neprehliadnite

Čína by sa mohla ujať úlohy veľmoci a pomôcť ukončiť boje v Červenom mori. Má to však prekážky