Európsku úniu čaká masívny prílev čínskych elektromobilov. Podľa analýzy spoločnosti Transport & Environment budú v roku 2024 spomedzi všetkých predaných elektromobilov v bloku viac ako štvrtinu predstavovať elektrické vozidlá vyrobené v Číne.
Čína posilňuje vplyv
Vlani tvoril podiel týchto áut spomedzi všetkých predaných elektromobilov na trhu EÚ 19,5 percenta. Najvýraznejšími boli značky MG, BYD a Tesla, ktorá do niektorých častí Európy distribuuje elektromobily zo svojho šanghajského závodu. Tento rok má ich podiel dosiahnuť 25,3 percenta.
Ako uvádza denník The Financial Times, z celkového počtu predaných elektromobilov v EÚ v tomto roku majú 11 percent predstavovať autá čínskych značiek. Do roku 2027 má toto číslo vzrásť na dvadsať percent.
Vyššie dovozné clo
Odhady predajov prichádzajú v čase, keď Brusel finišuje s vyšetrovaním, či európske dotácie nepomohli čínskym elektromobilov podhodnotiť európske vozidlá. Vo všeobecnosti sa očakáva, že výsledkom vyšetrovania bude navýšenie ciel na dovoz elektromobilov vyrobených v Číne.
Možné 25-percentné clo (v porovnaní so súčasným desaťpercentným clom) by mohlo EÚ priniesť až šesť miliárd eur ročne a urobiť európske elektromobily konkurencieschopnejšími voči čínskym autám. Najpopulárnejšie čínske modely, ku ktorým patria stredne veľké sedany a SUV, by sa tak mohli stať výrazne drahšími, než ich európska konkurencia.
Čínske eso v rukáve
To by európskemu trhu síce pomohlo, ale zároveň by sa musel pripraviť na fyzický príchod čínskych automobiliek. BYD už teraz stavia v Maďarsku svoj závod, ktorý má začať vyrábať elektromobily na konci budúceho roka. Automobilka si zároveň dáva za cieľ stať sa do konca dekády jedným z lídrov odvetvia v Európe a predávať tu každý desiaty elektromobil.
Takisto hrozí, že vysoké dovozné clo by mohlo negatívne ovplyvniť aj značky ako Tesla, BMW a Renault, ktoré v Európe predávajú svoje vozidlá vyrobené v Číne.
Nehovoriac o tom, že čínske automobilky predávajú na domácom trhu elektromobily za zlomok podstatne vyšších európskych cien, čo by im mohlo pomôcť lepšie sa vysporiadať s vyšším dovozným clom. Zároveň však tieto autá zostávajú cenovo atraktívne aj pre európskych spotrebiteľov, pretože ich cena je v priemere o 28 percent nižšia než u európskych vozidiel.