Spor so zástupcami vlastníkov pozemkov pod meniarňou doteraz bránil spusteniu premávky električiek až do Dúbravky.
„V súčasnosti je ešte potrebné dokončiť povinné administratívne procesy vrátane udelenia súhlasu Bratislavského samosprávneho kraja, ako špeciálneho stavebného úradu pre električkové a trolejbusové dráhy, na predčasné užívanie trate. Toto očakávame v najbližších týždňoch. Pevne veríme, že v týždni po 17. februári by električky mali začať opäť premávať až do Dúbravky,“ povedal primátor.
Prístup do meniarne je pre mesto nevyhnutý, pretože z nej je napájané trakčné vedenie električky a bez neho sa nedokážu robiť technické skúšky ani prevádzkovať električková trať do Dúbravky.
Prístupu však podľa M. Valla desiatky rokov nikto nebránil, situácia sa zmenila až v októbri 2019, zhruba mesiac pred začiatkom kolaudácie časti zrekonštruovanej trate Karlovesko-dúbravskej radiály.
Vlastný prístup a papier od súdu
„Od tohto termínu vlastník časti pozemku v sprievode ochranky opakovane bránil prístupu do meniarne. Robil tak aj napriek tomu, že zákon hovorí jednoznačne v prospech mesta,“ uviedol M. Vallo. To napokon potvrdil aj súd, ktorý vydal v tejto veci dve neodkladné opatrenia a nariadil vlastníkom pozemkov zdržať sa umiestňovania prekážok a umožniť vstup pracovníkov mesta a Dopravného podniku Bratislava (DPB) na pozemok.
„Dostali sme sa do meniarne, otestovali vedenie a urobili posledné nevyhnutné úpravy,“ skonštatoval primátor s tým, že pozemok, na ktorý môžu pracovníci mesta a DPB vstupovať, však nie je hlavným vstupom do meniarne. „Je tam okno, to sme otvorili a urobili špeciálny vstup,“ spresnil M. Vallo.
Hlavné mesto je presvedčené o tom, že má právo prechodu cez pozemok. Nad rámec toho však požiadalo o zápis vecného bremena v novembri 2019.
Primátor tvrdí, že majitelia pozemkov „zablokovali kataster“ tak, že dali rôzne zmeny a úpravy a bránia zápisu mesta.
M. Vallo uviedol, že mesto odmietlo návrhy majiteľov pozemkov na predaj za cenu 150 eur za štvorcový meter, výmenu za iný pozemok alebo uvoľnenie pozemku, ktorý sa blokuje voči výstavbe v strede mesta.
Električky od 19. decembra 2019 premávajú zatiaľ po časti zmodernizovanej Karlovesko-dúbravskej radiály iba po obratisko Kútiky v Karlovej Vsi.
Nebude hotové všetko
Počas stavebných prác sa doteraz zrealizovali dve etapy, a to od zastávky Molecova po obratisko Kútiky a od Molecovej po Záluhy (Damborského).
Od začiatku mája je naplánovaná najťažšia etapa modernizácie karloveskej radiály, ktorá má trvať do septembra 2020.
Modernizovať sa má najdlhší a najhlavnejší úsek trate od tunela po Molecovu. Dlhoočakávaná rekonštrukcia Karlovesko-dúbravskej električkovej radiály za 65,1 milióna eur s DPH sa začala 22. júna 2019.
Realizuje ju vysúťažené konzorcium firiem DK Radiála.