„Trh a zákazníci si neuvedomujú závislosť od ropy a možnosť vyčerpania jej zdrojov. Elektromobilita sa dnes pretláča z klimatických a environmentálnych dôvodov. Podľa mňa to nie sú správne dôvody,“ povedal pre Euractiv Ján Zuštiak, zakladateľ spoločnosti AgeVolt, ktorá ktorá predáva nabíjacie stanice pre elektromobily.

Podľa Zuštiaka totiž potrebujeme ropu na mnoho iných vecí, kde za ňu neexistuje náhrada. Ako príklad uvádza výrobu srdcovej chlopne, ktorú nemožno zostrojiť bez ropy.

Aj to je podľa neho dôvodom, prečo nemôžeme vydrancovať jej posledné zvyšky.

Podľa zakladateľa spoločnosti AgeVolt preto potrebujeme využívanie ropy na tankovanie do áut čo najskôr obmedziť.

„Tam, kde náhradu máme, by sme mali prejsť na iný zdroj. Toto je verejnosti úplne jedno. Jazdili by sme na spaľovacie motory, až kým by cena ropy nevystrelila, pretože by jej bolo málo,“ dodáva.

Potrebujeme nabíjacie stanice

Zuštiak pre Euractiv takisto vyvrátil hoax, ktorý tvrdí, že elektromobily sú drahou záležitosťou. Upozornil, že už pri 100-tisíc kilometroch vie človek v porovnaní s dieselovým autom ušetriť 10-tisíc eur.

Slovensko však v elektromobilite za priemerom Únie aj tak zaostáva.

Problémom je podľa zakladateľa spoločnosti AgeVolt najmä nedostatok nabíjacích staníc.

„Najskôr potrebujeme nabíjacie stanice. Kto si kúpi auto bez istoty, že si ho nabije? To je hlúposť. Ak vybudujeme masívnu nabíjaciu infraštruktúru, ľudia si elektromobily kúpia,“ vysvetľuje ďalej v rozhovore pre Euracttiv.

Zadarmo od mesta, či obchodu

Zuštiak sa vyjadril, že elektrická energia, ktorú budeme v budúcnosti nabíjať do áut, by mohla byť pre majiteľa auta zadarmo.

„A to preto, lebo mu ju zadarmo poskytne obchod, v ktorom práve nakupuje či mesto, v ktorom býva. Veľa služieb teraz využívame zadarmo, pričom ich prevádzka niekoho niečo stojí,“ uvádza.

Podľa Zuštiaka existuje aj ďalšia možnosť – vlastník auta by svoj dopravný prostriedok a batériu v ňom mohol počas nabíjania ponúknuť na reguláciu rozvodnej sústavy.

„Jedno auto osamote nie je významným hráčom, ale tisíce áut už dokážu poskytnúť regulačný potenciál, ktorého hodnota je väčšia ako hodnota nabitej energie,“ doplnil.

Ďalšie dôležité správy

elektromobilita
Neprehliadnite

Vlna elektromobility sa na Slovensko zatiaľ nedovalila